Du har sandsynligvis set, at der på visse søgninger på Googles søgeside optræder en række annoncer med produktbilleder. Disse kaldes Google Shopping-annoncer og gør det ganske enkelt lettere for shoppere at finde det, de leder efter.

Google AdWords Shopping som annonceringsform

Denne form for annoncering har et stort potentiale, hvad angår højrelevant trafik og en potentielt øget konverteringsrate. Søger en potentiel kunde efter et relevant søgeterm, vil annoncerne vises i deres eget felt – adskilt fra tekstannoncerne. Disse udvalgte annoncer tager ofte en stor del opmærksomhed og giver den søgende nødvendig information for at foretage det køb, vedkommende allerede har planlagt.

Adwords-shopping

Sådan fungerer AdWords Shopping

Før du kan komme i gang med Shopping-kampagner, skal der oprettes en Google Merchant Center Konto, foruden AdWords-konto naturligvis. Gennem din AdWords-konto administrerer du annoncer og kampagner og via Merchant Center administrerer du al produktinformation. De skal således tale sammen. Du uploader derfor et såkaldt produktfeed til din Merchant Center Konto og linker dernæst din AdWords-konto sammen med denne.

Nu er du klar til at oprette annoncer med produktinformation (AdWords Shopping). Alle annoncer indeholder som standard et billede, et produktnavn, en pris og slutteligt navnet på din virksomhed eller butik. Oplysningerne kommer som nævnt fra det datafeed, som du videregiver til Google Merchant Center. Herudover vil det være muligt at tilføje en kampagnetekst og evt. gøre opmærksom på et særtilbud.

Annoncerne vises enten i toppen af siden eller ude i højre margin.

Det er dit detaljerede produktfeed – og ikke søgeord – der er med til at afgøre placering og visning af dine annoncer. Et opdateret produktfeed giver de bedste resultater for dig og dine kunder og kræver i høj grad kvalitet i den data, der leveres til Google Merchant Center.

Derfor er AdWords Shopping en god idé

Der er mange fordele ved Google AdWords Shopping-annoncer, og her kan bl.a. nævnes øget trafik, mere kvalificerede kundeemner – kunder, der allerede ved, hvad de vil have – og en meget mere simpel kampagnestyring end du sikkert er vant til. Hvad angår trafik, vil mange virksomheder opleve en væsentlig stigning i CTR. I nogle tilfælde har annoncører haft en dobbelt så høj eller tre gange så høj effekt end ved standard tekstannoncer. Det visuelle element kombineret med kort, præcis produktinformation er alt, hvad shopperen behøver for at foretage sin endelige købsbeslutning.

Foruden disse vil du også opleve en langt større dækning. Det er nemlig muligt at få vist mere end én af sine annoncer med produktinformation – for hver søgning – og er dine annoncer særligt relevante, er det også muligt at få vist en tekstannonce ved samme søgning. Reelt betyder det, at du kan nå ud til dobbelt så mange shoppere ved bare én enkelt søgning. Hertil er det værd at tage med, at du gennem AdWords kan se, hvilke af dine produkter der er mest populære samt anvende benchmarkingdata til at få mere at vide om dine konkurrenter. Der er et hav af rapporteringsmuligheder, der tilsammen sikrer en strategisk velfungerende annonceringsplan med fokus på løbende effektivisering.

Situationer, hvor du skal vælge AdWords Shopping

Benyt AdWords Shopping-annoncer i kombination med standard tekstannoncer, hvis dit produktsortiment er stort og konkurrencen høj. Google tillader som nævnt dobbeltvisning, hvor dine tekstannoncer også kan inkluderes på søgeresultatsiden. Sælger du eksempelvis vintertøj og vinterstøvler, kan du få vist både en tekstannonce for det ene specifikke produkt og en produktannonce for det andet – ved den samme søgning.

AdWords Shopping henvender sig til…

Webshops med både store og små sortimenter – gerne brandspecifikke – er de ideelle brugere af AdWords Shopping. Serviceydelser kan dog ikke gøre brug af Shopping Annoncer.

Et hold af AdWords Shopping specialister

Er du i tvivl om, hvordan du kickstarter AdWords Shopping? Vi guider dig fra start til slut og sikrer dig kompetent effektmåling undervejs. Få mest ud af din forretning og kombinér dine standard tekstannoncer med produktannoncer for større dækning på Googles resultatsider.

Snak med Michael Kock

Han har rådgivet mange virksomheder om digital marketing og har helt sikkert et par gode råd til dig.

30 30 60 10

Infusion Soft

Bing Ads

Umbraco Certified Developer