Anders Christiansen

Hvorfor smide penge i markedsføring efter juleræset?

  • Online Marketing Shopping
  • 19.12.2018

Det kan virke fristende at holde på pengene i januar. Julehandlen er lige overstået, og måske er en puster tiltrængt. Men faktisk kan der være et stort potentiale for dem, der fortsat giver den gas med markedføringen i januar. 

Synlighed er nøglen

Always on – always relevant. Sådan lyder mantraet blandt mange klummeskribenter og meningsdannere i marketingindustrien. Idealtanken bag denne tilgang hviler på, at man som marketeer altid er i kontakt med kunden og handler med afsæt i de digitale fodspor, som efterlades via besøg på ens website og kampagneaktiviteter.

Det er på denne måde man øger sin kundeforståelse digitalt, men det er en udfordring altid at være på og lede efter digitale adfærdsmønstre – mikro-moments om man vil.

Så nogle gange skal man hjælpe sig selv ved at sætte nogle mere generiske regelsæt op. En af reglerne, der læner sig op ad always on – always relevant, er, at ens virksomhed altid skal være synlig, hvis der er nogen, der leder efter den. Synlighed skal simpelthen være en integreret del af virksomhedsstrategien – også i januar.

 

Plejer du at skrue ned for budgettet i januar?

Mange virksomheder overvejer at skrue ned for budgetterne i januar, fordi det traditionelle januarudsalg naturligt gør, at man tjener mindre på at sælge sine varer. Man får omsætning, men ikke indtjening.

Til det foreslår vi: Lad være med at skrue ned for din annoncering, netop fordi gennemsnitsprisen pr. klik kan være lavere i denne tid. Mange annoncører forventer et dårligere salg online, og derfor nedjusterer de markedsføringsbudgetterne.

Yderligere, så er januar store-gavebytte-tid, hvor man kan fange kunder, der har byttet sine gaver til kontanter og leder efter andre steder at foretage en handel. Du er hermed til stede på et tidspunkt, hvor efterspørgslen stadigvæk i høj grad eksisterer, men hvor konkurrencen er væsentlig mindre.

 

Remarketing gemmer på guldet 

TIP: Sæt dine penge i remarketing i januar. Det er taktisk den oplagte mulighed for at ramme dem, der eksempelvis havde puttet i kurven i forbindelse med Black Friday uden at gennemføre et køb. Denne målgruppe kan potentielt konvertere nu ved at promovere en ny rabat i sammenhæng med januarudsalget.

Endelig skal du være opmærksom på, at forbrugsmarkedet naturligt daler drastisk, når vi rammer februar, fordi denne måned kommer i forlængelse af tre måneder med et massivt tryk på forbrugskedlerne. Så udnyt januar og gem sparetiderne til februar.