Philip Martensen

Micro-moments og rejser til Bali

  • Content, SEO, Websites
  • 12.12.2018

Sidder du også i disse dage og planlægger, hvordan netop jeres virksomhed slår konkurrenterne i 2019? Så kan du med fordel overveje at kigge nærmere på micro-moments, som er vores bud på en gamechanger i det kommende år.

I denne artikel vil vi komme rundt om, hvad det er, og hvordan det kan bruges. Forhåbentligt kan det inspirere og hjælpe dig til at få endnu højere ROI for jeres marketinginitiativer i det kommende år!

Hvad er micro-moments?

Google introducerede for år tilbage begrebet, men først inden for de seneste 1-2 år synes det at have slået rødder i Danmark, og vi begynder at se en voksende effekt hos kunderne på tværs af forskellige sektorer – både B2B og B2C.

Princippet og hypotesen bag micro-moments er simpel. Brugeren foretager en (Google)søgning, som i sig selv ikke nødvendigvis er købsbetonet, men som afslører at brugeren befinder sig i en relevant beslutningsproces. Hvis en virksomhed kan stille sig til rådighed for brugeren, når de er i gang med et “micro-moment”, så vil virksomheden kunne opnå en klar fordel over konkurrenterne. Hvordan? Ved at skabe en brand-præference og en relation til en potentiel kunde.

 

Hvordan arbejder man med micro-moments i praksis?

Vi kommer her med et bud på, hvordan data fra en søgeordsanalyse kan danne rammen om et praktisk eksempel.

Du sælger rejser til hele verden, herunder også til Bali. Igennem de sidste mange år har du kæmpet en hård kamp med dine konkurrenter om at få de bedste, organiske placeringer på de søgeord, som giver mest trafik og flest kunder (eks. “rejser til Bali”).

En hurtig optælling viser, at der er 15 forskellige bureauer på side 1, som kæmper om kundernes gunst. En typisk bruger vil udvælge de første 3-5 udbydere i søgebilledet og finde deres leverandør derudfra.

Det betyder, at 10-12 bureauer (set bort fra alle dem på side 2, 3, 4 mv.) vil kæmpe om at komme til at ligge endnu højere i søgetjenesten for at få trafik, hvilket stiller større vedligeholdelseskrav til dem, der ligger i toppen.

 

Med andre ord, en skrue uden ende.

Du slipper nok ikke for at kæmpe om pladserne på de klassiske søgeord i din branche, heller ikke med introduktionen af micro moments, desværre. Men du kan øge dine chancer for at vinde brugerens gunst gevaldigt og på den vis hæve din ROI (return on investment) med en marginal ekstra indsats.

Vi har lavet en søgeordsanalyse med udgangspunkt i forskellige micro moments til eksemplet. Den giver os overblik over, hvad vi skal møde brugerne med, når de er undervejs i en beslutningsproces.

  

Her får vi eksempler som “vejret på Bali”, “Bali rejseguide”, “hvor skal man bo på Bali”, “tidsforskel på Bali”, “hvad skal man opleve på Bali” og “Bali rejsetips”, som alle er gode bud på, hvad en bruger vil søge på, når de overvejer en tur til Bali.

Ved en hurtig optælling ses 4 rejsebureauer på “vejret på Bali”, og kampen om placeringer er altså en meget mere medgørlig størrelse, så sandsynligheden for at få gode placeringer og få brugeren ind på dit website er stor.

Ved at ramme brugeren på et udvalg af micro moments, med godt og servicerende content (indhold), så vil dine chancer for at vinde kunden, når først de er klar til at købe, være meget større, og dermed vil I opnå en bedre ROI - uden at skulle forøge budgetterne nævneværdigt.

  

Sådan kommer du i gang med micro moments 

  1. Lav en søgeordsanalyse selv, eller få dit SEO-bureau til det, hvor du får mappet, hvilket micro moment søgninger der findes i netop dit marked.
  2. Udvælg en række søgeord, som du og dit bureau vurderer mest relevante.
  3. Afdæk hvad dine konkurrenter på de udvalgte søgeord har gjort, så du kan gøre det bedre.
  4. Læg en plan for, hvilket content du vil møde brugerne med og kom i gang med at producer content. Overvej gerne i den forbindelse grafik og relevante, relaterede forslag til at klikke sig videre på dit website.
  5. Publicer og upload til Google Search Console, når dine sider er live, så Google ved at de skal crawle jer.
  6. Monitorer jeres bløde og hårde metrics og sammenlign med en relevant, tilsvarende periode (eks. Samme periode sidste år) og se, om I er lykkes med at skabe en præference hos brugeren, eller om der skal laves tweaks i jeres setup. Det plejer at være muligt at se forskel i ROI efter en periode på ca. 3 måneder fra de nye sider er på side 1. Naturligvis afhængigt af jeres branche og længden i beslutningsprocesserne.

via GIPHY