Anders Christiansen

Facebook vs. Google: Hvem skal have dine push-annoncekroner?

  • Online Marketing, SoMe
  • 28.08.2018

Googles annonceringsplatform Google Ads og Facebook er de mest benyttede mediekanaler på globalt plan. Vi giver dig her en gennemgang af, hvornår det giver bedst mening at bruge hvilken af de to annonceringsplatforme.

Begge annoncerings-mastodonter ligger inde med uanede mængder data, man som annoncør i sidste ende blandt andet kan udnytte for at brande sin virksomhed samt skaffe leads og omsætning. Men på ét væsentligt punkt slår Facebook altså Google, har vi erfaret.

Digital målgruppemålretning

Særligt hvis din virksomhed er nystartet og skal indtræde i konkurrencen på et eksisterende marked, er det essentielt at gøre sig klart, hvem ens målgruppe er. Det siger sig selv. Denne målgruppe-mapping skal helst være så granuleret og præcis som muligt.

Vi har hos Selected Media erfaret, at det ikke er tilstrækkeligt at definere sin målgruppe bredt, baseret på klassiske demografiske oplysninger som ”kvinder i alderen 25-44 år med småbørn”.

Når man har mappet sin målgruppe, skal man overveje, hvor den bevæger sig rundt henne online. Svaret på dette vil ofte være et miks af Google og Facebook.

Men i forhold til et ønske om at ramme sin målgruppe meget specifikt, er det vores erfaring, at Facebook stiller særligt én feature til rådighed, som trumfer dem, Google råder over via Display-netværket. Netop via Facebook kan man nemlig granulere sin målretning i en grad, som gør det mere sandsynligt, at ens budskaber rammer niche-målgrupper.

Hej Digi Lars! 👋

Lad os for eksemplets skyld antage, at du ejer en B2B-virksomhed, der sælger digitale bogføringssystemer til webshops og derfor gerne vil i kontakt med e-handelskøbmænd/webshopejere via push-markedsføring.

Vi kalder B2B-virksomheden for Digi Lars.

via GIPHY

Google giver dig følgende push-målretningsmuligheder:

  • Display-søgeord: Her kan du fortælle Google, hvilket indhold du gerne vil have dine billedannoncer placeret rundt omkring på Googles enorme display-netværk, bestående af plus to millioner websites globalt. Men hvorhenne skal Digi Lars så placere sine annoncer? Sider, der omhandler e-handel, er det oplagte bud, men det synes stadig for ukonkret.
  • Placeringer: Teoretisk set en stærk feature, som giver mulighed for at placere sine annoncer på specifikke web-adresser. Dog er du igen som annoncør afhængig af en høj grad af målgruppekendskab, da du skal vide præcis, hvilke websites på nettet målgruppen besøger, og så skal denne side ydermere være en del af Googles Display-netværk. Dette er for tidskrævende og risikobetonet en øvelse – også for Digi Lars.
  • Emner: Kan godt forveksles med Display-søgeordsmålretningen men med den forskel, at man kan vælge at placere annoncer på websites, i apps og i videoer om de pågældende emner, hvad enten det er landbrug, musik eller noget helt tredje. I Digi Lars’ tilfælde kan man sågar vælge e-handelstjenester, hvilket formentlig bringer os tættere på vores målgruppe, men som annoncør vil du typisk gerne endnu tættere på.
  • Interesser og remarketing: Med målretning via interesser og remarketing kan du gøre tilnærmelser overfor dem, der ønsker at gøre brug af display-netværket blandt andet som supplement til en TV-kampagne (Interesser) og dem, der har besøgt dit website (Remarketing). Ingen af delene er super relevante for Digi Lars, da du er ny på markedet og ikke har råd til en TV-kampagne. Hermed ikke sagt, at særligt remarketing ikke kan udgøre et væsentligt element i din digitale strategi fremadrettet. Hvis du gerne vil vide hvorfor, så læs mere her.
  • Demografi: Målretning efter køn og alder. Som nævnt indledningsvis, så er denne feature isoleret set utilstrækkelig.

Du tyer i stedet til Facebook, der giver dig følgende overordnede, detaljerede push-målretningsmuligheder:

  • Demografi: Målretning efter køn og alder.
  • Adfærd: Målretning, hvor du kan nå ud til folk baseret på deres købsadfærd, brug af enhed og andre aktiviteter. Ikke relevant som afsæt for Digi Lars.
  • Interesser: Målretning på basis af personer, der har vist interesse for eller synes godt om sider relateret til et givent emne.

Yes! Endelig en feature, der lever op til Digi Lars’ behov for kosteffektiv og specifik målgruppemålretning. Du finder således hurtigt ud af, at du blandt andet kan målrette dine annoncer til mennesker, der interesserer sig for specifikke e-handelssystemer, blandt andet den meget driftssikre Magento.

Facebook vinder B2B-niche-iværksætteren

Både Facebook og Google (GDN) har fornemme muligheder for at ramme netop din virksomheds målgruppe – men det kræver altså, at du kender den ud og ind. Har du en nystartet virksomhed og sælger B2B-produkter eller -services i en nichepræget branche, hvor det kan være svært at definere en præcis målgruppe, er Facebook efter vores erfaring bedre end Google. At Google så kan noget, som Facebook ikke kan, i form af sine indlejrede pull-mekanismer, er en anden sag.