Tanya Holmer

Er du skyld i Content Pollution?

  • Content, Websites
  • 19.06.2019

Content is king! Du er i det sidste årti blevet tudet ørene fulde af vigtigheden af content. Og gerne meget af det. Og gerne faktisk hele tiden nyt.  Det kan Google nemlig bedst lide. I takt med den udvikling ser vi nu en ny tendens. Den hedder Content Pollution.

Hvad er Content Pollution?

Du har nok allerede regnet det ud. Oversat betyder det forurening af indhold. Content Pollution går i al sin simpelhed ud på, at virksomheder producerer for meget content. Og hvordan er det mon muligt, når nu meget content giver street credit hos Google?

Det er det, fordi content hos de fleste virksomheder ikke tager udgangspunkt i brugerne. De skriver content, fordi det skal man i dag. De skriver content med et mig-mig-mig-mindset. De skriver content, der ikke er målrettet og tilpasset brugerne. Det ender med at afføde en hulens masse content, som ikke er relevant for nogen. Det er både spild af tid og spild af penge.

Det fiktive eksempel

Lad mig komme med et fiktivt, men sandsynligt eksempel på en virksomhed, som arbejder med content.

Virksomheden Kapow, der sælger strømforsyninger, har en blog. De skriver et til to indlæg om måneden. De skriver om nyt i virksomheden. For nylig har virksomheden støttet et humanitært formål. Det synes de, at alle skal vide. De skriver derfor et længere blogindlæg om det. Kapow redder verden. Det kalder de indlægget. De skriver, hvem de har støttet, hvor meget de har givet, hvorfor de har gjort det, og at det er Jytte fra Marketing, som man kan kontakte, hvis man har spørgsmål.

Den slags indlæg er der mange af på Kapows blog. Data fra websitet viser, at bloggen ikke får særlig mange læsere – på trods af, at de selvfølgelig deler deres blogindlæg på de sociale medier, sender nyhedsbreve ud til deres kunder og optimerer deres SEO.  

Kapow begår en synd i deres arbejde med content. De glemmer, hvad der er vigtigt for brugerne. De glemmer, at dem som køber strømforsyninger i bund og grund er ligeglade med, hvilke humanitære organisationer, som virksomheden støtter. Brugerne søger indlæg, der tester strømforsyninger; indlæg, der fortæller, hvordan man optimerer batteriers levetid; indlæg, der viser, hvordan man bruger produkterne og så videre. Brugererne vil have content, der er relevant for dem selv.  

Hvordan undgår man Content Pollution?

Du får her tre gode råd til at undgå content pollution.

1. Invester i strategi

Der ligger et stort potentiale i content marketing; ikke mindst fordi Googles algoritme bliver klogere og klogere (det kan du læse mere om i vores indlæg om Search Experience Optimization). Undersøgelser viser også, at størstedelen af forbrugerne har et mere positivt indtryk af virksomheder med relevant content.


Vil du undgå content pollution, så start med at investere i strategi. Du skal definere din virksomhed, din value proposition og ikke mindst din målgruppe. Der findes et hav af strategiske værktøjer, som kan hjælpe dig i gang, eksempelvis the Business Model Canvas. Vi har lavet en skabelon, som du kan downloade og anvende

The Business Model Canvas et godt strategisk værktøj

2. Læg en plan

Når du har defineret din strategi og kender dine målgrupper, så kan du med rette lægge en content plan. Hvilken type indhold, hvor skal det distribueres, hvor ofte det effektueres og hvad forventer vi at få ud af det? Arbejder du ud fra en overordnet plan, så er du nået et langt stykke. Årshjul, content kalender, content planer: Internettet bugner med værktøjer, der hurtigt hjælper dig i gang.

3. Skriv til brugerne

Når du har lagt en plan, som er funderet i din strategi, kan du gå i gang med det hårde benarbejde: at udarbejde content. Har du lavet de to første trin til ug og slange,  så har du den bedste forudsætning for at skrive til dine brugere. Hver artikel, du skriver, hver video du producerer og hver podcast du optager, skal give mening for brugeren i brugerrejsen. Du kan finde inspiration til den tankegang i vores indlæg om micro-moments. Har du hele tiden brugeren i baghovedet, så undgår du faldgruppen mig-mig-mig.

The right content is king! God fornøjelse med dit content-arbejde.