Tanya Holmer

Er din webshop klar til Black Friday?

  • Online Marketing, Shopping
  • 17.10.2018

Hvis du ikke har tænkt tanken endnu, så skynd dig hellere at komme i gang. Det er nemlig snart Black Friday – den største indkøbsdag hos de danske forbrugere. Ifølge Nets blev 2017 igen et rekordår, hvor danskerne svang dankortet for et samlet beløb på 2.117 mio. kr.

Hvis du ikke er med på bølgen endnu, så frygt ej. Vi giver dig her gode råd til, hvordan du får udnyttet den største shoppedag i Danmark mest optimalt.

 

 

Hvor store rabatter skal jeg give?

I USA, hvor Black Friday stammer fra, disker alle butikker op med helt vanvittige tilbud, som får selv den gode, kristne amerikaner til at glemme alt om næstekærlighed og god opførsel. Så vildt behøver det dog ikke at være. Her i landet lå den gennemsnitlige rabat sidste år på 20%, så du behøver ikke risikere den gode opførsel – ej heller dine dækningsgrader for at være med.

Hvad skal jeg gøre på mit website?

Det er naturligvis vigtigt, at din webshop er klar og gearet til at kunne håndtere de besøgende på Black Friday – og man kan sagtens starte i god tid. Her er tre punkter til din to-do-liste:

  1. Lav en dedikeret landingpage, hvor du samler alle dine tilbud til Black Friday. Det er brugervenligt og overskueligt.
  2. Skriv en god SEO-tekst, der inkorporerer søgeord som eksempelvis Black Friday. På den måde kan du udnytte søgningen på Google, som hvert år eksploderer på dagen. Genbruger du samme side hvert år, vil du også kunne udnytte den værdi, der skabes fra år til år.
  3. Kontrollér, at dit website kan håndtere trafikken i god tid hos din hostingudbyder.Det er så ærgerligt, hvis din webshop pludselig går ned, fordi serveren simpelthen ikke har kapacitet nok til den øgede trafik.

 

Skal jeg køre kampagner?

Det korte svar er ‘JA!’. Hvis kunderne skal havne på din shop, er det kun en god idé at bruge lidt annonce-kroner på det.

Dine penge er historisk set bedst givet ud til remarketing, da du her kan ramme brugere, som allerede kender dit website og som af den ene eller anden årsag har forladt det. Måske et godt tilbud på Black Friday var, hvad de manglede i deres købsbeslutning.

Hvornår skal jeg gå i gang?

Det er under alle omstændigheder en god ide at få planlagt dine kampagner i god tid. Først og fremmest, fordi der både på Facebook og AdWords kan være en godkendelsesproces, der kan tage lidt tid – faktisk op til 72 timer på Facebook. Dernæst kan du ramme de brugere, der er klar til Black Friday tidligt: I USA er det faktisk over halvdelen af forbrugerne, der planlægger deres indkøb i god tid. Sidst men ikke mindst, kan du med fordel bruge tiden op til Black Friday på at opbygge “suspense” i bedste Hitchcock-stil.

Kan jeg ikke udnytte andre kanaler end AdWords?

Jo! Det er faktisk oplagt at benytte sig af e-mail marketing i sin Black Friday-strategi. I 2016 kom 25% af omsætningen nemlig fra e-mailkampagner – og hvorfor ikke give den loyale base på sine modtagerlister lidt ekstra rabat, når alle andre får det. Med e-mailen får du også mulighed for at varme op i god tid – uden at det koster synderligt meget mere end din tid.

Kombinerer du annoncering og e-mailmarketing, er perioden op til Black Friday også en oplagt mulighed til at vækste sin modtagerliste. Du kan nemlig give nye modtagere en gulerod ved at tilmelde sig dine nyhedsbreve: Det kan være en særlig rabatkode, det kan være unikke tilbud til nyhedsbrevsmodtagere, eller det kan være at få adgang til tilbud før alle andre. Der er et utal af muligheder for at benytte sig af platformen, så vi kan blot opfordre dig at gå til værks.

Er Black Friday egentlig så kun relevant i B2C-verdenen?

Nej, det er det sandelig ikke! Virksomheder er i dag også forbrugere – og bag skærmen sidder et individ, så B2B-virksomheder kan sagtens lade sig inspirere af de samme mekanismer, som styrer B2C-markedet. Det er nok næppe de store offentlige indkøbscentraler, som du skal stile efter at ramme, men små og mellemstore virksomheder og iværksættere kan være relevante at sigte efter. De jagter eksempelvis kurser, udstyr til kontoret eller julegaver til de ansatte til fordelagtige priser.

Faktisk er Black Friday hos B2B-virksomheder i Danmark i stor fremgang. Dansk Industri lavede sidste år en undersøgelse hos deres medlemmer, hvor hele 43% havde haft en Black Friday-kampagne og samtidig forventede et positivt afkast. Flere og flere B2B-virksomheder forventer at tilslutte sig Black Friday i 2018.

Hvis du ikke allerede er i gamet, get in it!

via GIPHY