Black Friday vs. Cyber Monday
Der findes stort set ikke en forhandler, der i dag ikke er med på den sorte bølge, når den fjerde fredag i november oprinder. Black Friday har slået rod i Danmark. De seneste år er det også begyndt at støje om mandagen. Konceptet virker ens, men navnet er anderledes. Det kaldes Cyber Monday. Hvordan hænger det sammen? Og hvilken dag er så egentlig vigtigst for forbrugerne? For forhandlerne?
Kaosdag er inspirationskilden
Det er måske svært at forstå, at to tilbudsdage ligger så tæt, at de giver en ganske almindelig novemberweekend en ordentlig krammer? Men for at forstå dynamikken, må vi dykke ned i historiebøgerne.
I tidernes morgen, før vi alle sad med en smartphone i hånden, var vi nødt til at flytte det ene ben foran det andet, når vores shoppingkurve skulle fyldes. Black Friday stammer fra den tid.
I 1950’erne begyndte mange amerikanere at sygemelde sig dagen efter Thanksgiving, så de kunne tyvstarte deres juleindkøb. Det resulterede i, at arbejdsgiverne gav en ekstra betalt fridag til amerikanerne.
I 1960’erne rodfæstede begrebet sig for alvor, da medierne beskrev det kaos, der opstod som følge af vanvittige rabatter og 100 millioner amerikanere på rabatrov.
Tilbage til fremtiden, til smartphonen og den digitale alder. I 2005 havde alle online-forhandlerne set, hvordan de fysiske butikker hev store mængder penge ind på Black Friday. Derfor opfandt organisationen Shop.org et fængende slogan, der kunne lokke forbrugerne til at shoppe online: Cyber Monday!
Mastodonten mod lilleputten
De seneste tre år har Black Friday manifesteret sig som årets største shoppedag her i landet. Tre år i træk er der blevet slået omsætningsrekorder. Sidste år blev der omsat for hele 2.117 mio. kr. Den amerikanske dag har vippet 23. december af pinden som danskernes favorit dag. Det er altså noget af en mastodont, som Cyber Monday tager kampen op mod.
Der findes umiddelbart ingen omsætningstal fra Cyber Monday, men ifølge Nets er den ikke en af de 10 største omsætningsdage gennem tiderne. Vender vi blikket mod Google Trends, er billedet ikke særlig anderledes. Danskernes søgning efter Cyber Monday kommer ikke i nærheden af søgeordet Black Friday.
Hvad byder fremtiden på?
Eksperter sår tvivl, om behovet for to dage med vanvittige tilbud er nødvendigt. Black Friday er nemlig ikke udelukkende de fysiske butikkers drømmedag. I dag bliver der også shoppet online allerede fredag, og i 2017 estimerede Nets, at minimum 13,6% af omsætningen foregik online.
Tendenserne de seneste år tyder på, at dagene flyder sammen og bliver til en lang tilbudsperiode. Nogle forhandlere indfører Black Weekend, mens andre går hele planken ud og introducerer Black Week.
Vinderen er...
Skal vi kåre en vinder i dysten, er der vist ingen tvivl. Black Friday er med sine gentagne omsætningsrekorder og sin kalenderinvasion den vigtigste dag for forhandlerne. Det er derfor samtidig den dag, hvor forbrugerne får det største udvalg at vælge mellem.
Dyk ned i kilderne:
https://finans.dk/erhverv/ECE10981764/danskerne-har-taget-black-friday-til-sig-men-skal-vi-vaenne-os-til-cyber-monday/?ctxref=ext
https://www.retailnews.dk/article/view/303034/eksperter_tvivler_pa_cyber_monday
https://www.history.com/news/whats-the-real-history-of-black-friday
https://www.thebalance.com/what-is-the-history-of-black-friday-3305711
https://www.netkablet.dk/black-friday-facts-statistik/
https://www.nets.eu/dk-da/nyheder/Pages/Forbrug-med-Dankort-i-2017-slaar-rekorder.aspx