Page Speed – The Need for Speed
Vores tid er ekstrem værdifuld, og vi værner om den som aldrig før. Denne tendens opleves også online, og her kommer vigtigheden af Page Speed ind i billedet.
Evner du ikke at tilgodese dine brugeres tid, straffes dit website af både kunder og Google.Undersøgelser viser, at 40% af brugerne forlader et website, hvis indlæsningshastigheden er over 3 sekunder. Den øgede utålmodighed blandt brugerne kan skade din forretning og nedjustere synligheden i søgeresultaterne. Du bør derfor være opmærksom på, hvordan dit website præsterer i forhold til indlæsningshastighed og brugervenlighed.
Tiden indhenter os
Vi får mere og mere travlt og er derfor blevet selektive, når det handler om, hvad vi vil bruge vores tid på. Når vi er online er tolerancen og tålmodigheden over for websites indlæsningshastighed – Page Speed – utrolig lav og denne udvikling øges konstant. Et konkret studie viser, at 47% af brugerne forventer en indlæsningstid på højst 2 sekunder. Det handler ikke blot om, at brugerne synes de spilder tiden på websites, der præsterer dårligt. Det handler i lige så høj grad om internettets endeløse valgmuligheder, der gør, at informationen eller produktet man ønsker med stor sandsynlighed kan findes på andre websites, som tilmed indlæses hurtigere. Brugerens forventninger skabes gennem deres erfaringer, og undersøgelser viser, at skyhøje 79% af brugerne, som har haft en dårlig oplevelse, end ikke vender til det pågældende website.
Page Speed kan være en dyr fornøjelse
De helt store spillere på internettet har haft lommeregneren fremme i forbindelse med deres respektive websites Page Speed, og resultaterne er opsigtsvækkende. Udregninger fra den amerikanske e-commerce gigant Amazon viser, at hvis deres website loader blot ét sekund langsommere, mister de en omsætning på svimlende 1,6 mia. dollars om året. Ved søgemaskinespecialisterne hos Google er der foretaget lignende udregninger, der viser, at hvis søgeresultaterne forsinkes med blot fire tiendedele af et sekund, kan de miste op til 8 millioner søgninger om dagen – og dermed mister Google muligheden for at eksponere deres brugere for millioner af online annoncer.
Prisen for brugernes utålmodighed kan altså være høj at betale. Derfor er indlæsningshastighed et parameter, du skal være særligt opmærksom på. Ikke blot for at understøtte en god brugeroplevelse, men for at sænke afvisningsprocenten og sørge for, at brugerne bliver længere tid på dit website.
Ingen SEO uden fokus på Page Speed
Google er fortaler for høj hastighed på internettet (nok fordi de som udgangspunkt taber millioner af dollars, når tingene går langsomt) og har siden 2010 belønnet Page Speed i ranking algoritmen. Repræsentanter for Google har dog ved flere lejligheder oplyst, at Page Speed kun influerer rangering i mindre end 1% af de samlede søgninger hos Google. Flere cases påviser dog, at Page Speed har en væsentlig effekt når det kommer til synlighed i de organiske søgeresultater. Derfor må det antages at Page Speed med stor sandsynlighed influerer både oftere og med større vægt. En generel høj bounce rate giver ligeledes Google et fingerpeg om, at en landingside ikke lever op til det forventede. Dermed skabes dynamikken, der kan resultere i en dårligere rangering.
Overordnet vil Google adressere det helt indlysende: At websites, der præsterer dårligt, resulterer i en dårlig brugeroplevelse. Google ønsker ikke at promovere websites, der afføder dårlig brugeroplevelse og forsøger derfor at devaluere disse websites i GSERP. Page Speed kan altså – i værste fald – have en negativ indflydelse på dit websites synlighed.
Zoompf foretog en undersøgelse i 2013 for at påvise en sammenhæng mellem Page Speed og rangering i søgeresultaterne. Undersøgelsen viste, at front-end performance[1] ikke havde en direkte sammenhæng med rangering i søgeresultaterne. Dermed ikke sagt, at front-end ikke er vigtig eller influerer søgeresultaterne på andre måder – for det gør de. God front-end udvikling sikrer nemlig en brugervenlig, hurtig og responsiv brugeroplevelse. Hurtige og brugervenlige websites genererer flere besøgende, flere sidebesøg, længere sessioner samt en lavere afvisningsprocent. Hurtigere websites genererer glade brugere, som ligeledes er mere villige til at promovere websitet ved at engagere sig og dele indhold i deres netværk. Brugerengagement, delinger og links er alle faktorer, der afføder positiv indflydelse på rangering i søgeresultaterne.
Ovenstående undersøgelse viste samtidig en tydelig sammenhæng mellem websites back-end[2] performance og rangering i søgeresultaterne. Her målte man Time to First Byte (TTFB)[3], og resultatet viste en korrelation mellem en lav TTFB og bedre placering i søgeresultaterne.
Page Speed handler med et brugeraspekt om 2 ting, som samtidig er gensidigt afhængige: Synlighed i søgemaskinerne og brugervenlighed. Google belønner websites, der er optimeret ift. Page Speed, brugerne belønner dig for et hurtigt og brugervenligt website og Google belønner dig igen for brugerinteraktion og -engagement. Kort sagt er Page Speed en enorm vigtig (og måske undervurderet) faktor, når det kommer til både SEO, brugervenlighed og konverteringer.
Føler du The Need for Speed?
Er du interesseret i at rangere højt i søgeresultaterne og give dine kunder en god brugeroplevelse, bør du optimere både front-end og back-end på dit website. Derudover er Page Speed en af de onsite optimeringer, du har fuld kontrol over, så hvorfor lade være?
Præsterer dit website dårligt tidsmæssigt, kan det skyldes tunge billeder på websitet, manglende serverplads, mange databaseforespørgsler, brug af applikationer samt knudret opsætning og konstruktion af din kode. Disse faktorer influerer din Page Speed i en negativ retning. Du kan tjekke dit websites Page Speed med Googles PageSpeed Insight værktøj og få en kort guideline til quick fixes. Har du brug for et yderligere optimeringstjek af dit website, kan Selected Media Advisory hjælpe dig med at skabe overblik og analysere præcis, hvor vi kan forbedre og optimere dit website – både ift. SEO og brugervenlighed.
Del dette indlæg med dit netværk