Camilla Haag

Nyt website? 10 spørgsmål til webspecialisten

  • Websites
  • 03.11.2011

Som digitalt bureau får vi mange spørgsmål omkring valg af CMS og generelle forespørgsler, der omhandler best practise for et nyt website. Vi er gået direkte til kilden og har interviewet vores webspecialist, som i dette blogindlæg giver dig sin ærlige holdning til webprocesser, trends og user experience.


 

1. Hvorfor vælge Umbraco frem for andre CMS som fx Wordpress og Joomla?

2. Hvordan ved jeg, at jeg har brug for et nyt website?

3. Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg får et nyt website?

4. Hvad får jeg med i webpakken?

5. Hvem har rettighederne til mit nye website?

6. Er et website hos Selected Media Advisory en ”hyldevare”?

7. Hvor lang tid tager det at bygge et website?

8. Hvor stor betydning har UX(brugervenlighed) for konvertering?

9. Er mit nye Umbraco-website automatisk søgemaskineoptimeret?

10. Kan jeg selv nemt vedligeholde og opdatere mit nye website?


1. Hvorfor vælge Umbraco frem for andre CMS som fx Wordpress og Joomla?

Vi vælger Umbraco frem for andre systemer, da det ikke sætter begrænsninger i form, funktionalitet og udseende. Næsten alt kan lade sig gøre, og strukturen er aldrig slået i sten. Det betyder, at den til hver en tid kan ændres og tilpasses i takt med nye behov.

Fordele ved Umbraco CMS

  • Multi-site (flere websites under samme installation)
  • Kan integreres med andre systemer
  • Høj sikkerhed
  • Intuitivt UI (user interface)
  • Udviklervenligt/Fremtidssikret
  • Mange plugins

2. Hvordan ved jeg, at jeg har brug for et nyt website?

Der kan være flere årsager til, at du eller din virksomhed bør overveje at få et nyt website.

2.1 Tiden er løbet fra jer

Mange af vores kunder oplever, at tiden er løbet fra dem, siden de fik udviklet deres website. Det kan være både designmæssigt og rent teknisk. 10 år er ikke meget set i det store billede, men når det kommer til websites, er der sket en rivende udvikling.

Flash:

Flash-websites var det HELT store for ca. 10 år siden. Hvis ikke alle elementer på et website havde en effekt eller animation, var det "kedeligt". Dem ser vi (heldigvis) meget sjældent i dag. De virker ikke på Apple devices og var en kirkegård, hvor al SEO gik hen og døde.

Skeuomorphism (AKA jeg prøver lige ALLE effekter, Photoshop har at byde på):

Dengang web skulle ligne den "virkelige verden". Vi så skygger, highlights og tekstur på ALT! Det, at effekterne var der, var vigtigere end HVORFOR, de var der.

Fx:

 


Flat and BOLD:

"Flat and BOLD" opsummerer meget godt de trends, vi ser i dag. Der er kommet fokus på simplicity og brugerens uforstyrrede rejse gennem et website. Samtidig er vores netforbindelser i dag lysår fra de langsomme forbindelser, vi sad med tidligere. Dette har haft stor indflydelse på brugen af billeder i webdesign, da det ikke længere er på bekostning af loadtiden. Det giver et helt andet look and feel med flotte store billeder, der får lov til at FYLDE.

2.2 Dine behov har ændret sig

Din virksomhed har med stor sandsynlighed udviklet sig gennem årene, men har dit website også det? Noget, der måske oprindeligt fungerede som et "online visitkort" slår ikke længere til. Uanset branche, tør jeg godt vove pelsen og sige, at der er konkurrenter på jagt efter de samme kunder som dig. Det gælder om at være foran på alle fronter og gøre det så nemt som muligt for den besøgende at vælge netop din "butik".

2.3 Teknikken slår ikke til

Mange af vores kunder starter ud som SEO-kunder på deres nuværende platform. Her oplever vi ofte, at vi når til et punkt, hvor deres CMS ikke længere kan følge med de tiltag, der er nødvendige for at fortsætte SEO-strategien og skabe den ønskede performance. Derfor er sidste ”udvej” som oftest, at vi bygger et nyt website i Umbraco, hvor SEO er naturligt inkorporeret og fungerer som et bærende element fra starten.

3. Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg får et nyt website?

Søgemaskineoptimering (SEO)

Det er vigtigt at bibeholde den værdi, søgemaskinerne har tillagt det eksisterende website. Dette gøres ved at oprette redirects – en såkaldt pegning – fra de "gamle" landingssider til de nye.

Brand Identity

Det essentielle er, at du respekterer dit brand, når du overvejer nye tiltag vedrørende design, funktionalitet og omfang. Synes du, at Apples website er super lækkert, er det ikke sikkert, at samme design og setup matcher og tilgodeser din forretning og dine besøgendes brugeradfærd.

4. Hvad får jeg med i webpakken?

Det kommer an på, om du skal til månen eller Kolding :)

Sammen identificerer vi dine ønsker samt forventninger til det nye website og sørger for, at du kun køber en rumraket, hvis du rent faktisk skal til månen.

   
Kolding                                                 Månen

 

Hos os køber du en fleksibel løsning. Det vil sige, at du kun køber det, du reelt har brug for. Den optimale løsning er et "blandingsprodukt", der både tilgodeser SEO og AdWords.

5. Hvem har rettighederne til mit nye website?

Vi udvikler dit website i systemet Umbraco. Det er et danskudviklet system og er samtidig open source. Det vil sige, at du ejer dit website og på ingen måde ”gifter dig” med Selected Media Advisory, når du køber et website hos os.

6. Er et website hos Selected Media Advisory en "hyldevare"?

Her skal der lyde et klart og rungende NEJ.

Alle vores kunder er forskellige, og derfor bør deres løsninger også være det. Vi starter processen i tæt dialog med dig, så vi får afdækket netop dine behov og ønsker til det nye website. Det største succeskriterie er, at vi forstår din virksomhed, dine kunder og deres behov. Vi arbejder på tværs af teams, hvilket giver dig en sikkerhed for, at der ligger tværfaglig viden bag slutproduktet.

7. Hvor lang tid tager det at bygge et website?

Leveringstiden på et webprojekt afhænger af mange faktorer:

  • Projektets omfang
  • Et tæt samarbejde
  • Løbende godkendelse/feedback
  • Teknisk kompleksitet
  • Idéudvikling

8. Hvor stor betydning har UX(user experience) for konvertering?

Det ultimative på et website er at få brugeren til at "købe noget i butikken". Hvad enten målet er at ringe dig op, fortage et decideret køb eller udfylde en formular, handler det om at konvertere den besøgende til "kunde". Derfor er vores fornemmeste opgave at gøre vejen til en konvertering så smertefri som overhovedet muligt: "Don’t let your prospects do any thinking".

9. Er mit nye Umbraco-website automatisk søgemaskineoptimeret?

Nej, det er den ikke, men fundamentet er lagt, så du kan igangsætte de SEO-tiltag, du måtte ønske.

10. Kan jeg selv nemt vedligeholde og opdatere mit nye website?

Det har aldrig været nemmere. Den udtalelse står naturligvis for egen regning, men vi mener helt entydigt, at Umbraco er det mest brugervenlige og intuitive CMS på markedet!