Meta descriptions – korte, lange eller slet ingen?

  • SEO, Websites
  • 27.02.2018

Google har – som de fleste nok efterhånden ved – åbnet op for en ny snak om meta descriptions. Nu er det muligt at skrive cirka 320 tegn, hvor det ”før” kun var omkring 155 tegn, der blev vist i søgeresultaterne. Men skal du benytte dig af det, bare fordi du kan? Vi har testet på vores eget website og deler her ud af vores erfaringer.

De korte meta descriptions

Det er egentlig forkert at kalde de korte meta descriptions for ’de korte’. For indtil lige før jul var de jo egentlig bare de helt almindelige meta descriptions. Hverken korte eller lange – men bare den længde de skulle have. Det har været best practice i mange år, og selvom SEO er en dynamisk størrelse, havde de færreste nok set denne ændring blive rullet ud.

For hvad er pointen? I stedet for to linjer, kan man nu have op til fire linjer til at forklare, hvad ens side handler om. Var to linjer ikke nok? Vil de fire linjer blive for meget, eller vil det netop give en endnu større CTR, fordi der er dobbelt op på muligheden for at tiltrække folks opmærksomhed? Spørgsmålene er mange, og det bliver især spændende at følge disse adfærdsmønstre og resultaterne deraf, når Google på et tidspunkt lukker os indenfor og giver os deres dataresultater.

1, 2, 3 – testing

Vi har som nævnt været i gang med at lave vores egen lille test for at få en fornemmelse af, hvad de nye og længere meta descriptions har af betydning i forhold til placeringer på GSERP (Google Search Result Pages) og CTR (Click Through Rate).

I vores test har vi valgt at lade enkelte sider være, som de hidtil har været – altså med en længde på 155 tegn. Andre har vi ændret ved at skrive mere tekst og dermed ’udnytte’ den nye længde på op til 320 tegn. Slutteligt har vi også forsøgt os med at slette meta descriptions helt fra en tredje pulje af sider.


Hvad skete der så?

De meta descriptions, der fik tilføjet ekstra tekst, fik rent faktisk bedre placeringer på GSERP, men CTR’en forblev den samme. De sider, som ingen ændring fik, skete der intet med. De sidste sider – hvor vi helt slettede meta descriptions – skete der heller ikke noget med, udover at Google selv valgte, hvilke fire linjer, der skulle vises i søgeresultaterne.

Selvom placeringerne blev forbedret på de sider, der fik længere meta descriptions, vil vi endnu ikke anbefale denne øvelse som en ny best practice for meta descriptions. Placeringerne kan lige så vel være resultatet af freshness-fænomenet – altså at siderne er blevet opfrisket med nye meta descriptions og derved opdaterede og mere relevante i Googles øjne. Vi holder derfor skarpt øje med placeringerne for at se, om de falder igen, når Google ’opdager’, at der ikke er ændret i indholdet på siderne – men kun meta descriptions.

Keder du dig?

Selvom vi endnu ikke vil anbefale en total omskrivning af dine meta descriptions, vil vi ikke stoppe dig, hvis du har masser af plads i kalenderen og går rundt og keder dig. Er dine meta descriptions ’korte’, og synes du, at de kunne trænge til en generel optimering – så giv dig endelig i kast med at skrive nye, længere tekster dertil.

Husk blot at gemme dine eksisterende meta descriptions i et dokument, så du altid har en backup, du kan implementere, hvis Google ombestemmer sig i sagen om lange meta descriptions. Vi anbefaler dig at installere værktøjet Screaming Frog og lade den ’crawle’ websitet for al indhold. Gem herefter filen med dato og årstal og foretag samme manøvre, når de nye meta descriptions er indekseret af Google. Så kan du veksle mellem de to i takt med Googles (til tider omskiftelige) humør.