HTTPS som Google ranking faktor

Vil du gerne beskytte dine brugeres datasikkerhed og samtidig ranke højt i Googles organiske søgeresultater?

Google annoncerede onsdag d. 6. august, at HTPPS-krypteringer vil få indflydelse på ranking og dermed SEO generelt.

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en kommunikationsprotokol, der højner sikkerheden for kommunikation i computernetværk. HTTPS er almindelig HTTP lagt oven på TLS (Transport Layer Security) eller SSL (Secure Sockets Layer). 


Indtil videre vil HTTPS være et såkaldt ”lightweight signal”, men Google udelukker ikke, at det med tiden kan få større indflydelse: ”Over time, we may decide to strengthen it, because we’d like to encourage all website owners to switch from HTTP to HTTPS to keep everyone safe on the web”.

Google vil altså højne sikkerheden på nettet. Det betyder, at brugere, som benytter sig af Googles egne services såsom Search, Gmail og Google Drive allerede har en sikker forbindelse til Google. Derudover vil Google gerne sikre, at de websites, som brugere henvises til, ligeledes er sikre.


Denne annoncering er ganske usædvanlig, da Google sjældent omtaler algoritmens ranking parametre; især hvad angår nye tiltag og modifikationer. Man må formode, at Googles åbenhed omkring HTTPS-annonceringen er med til at fremme webmasteres prioritering og implementering af HTTPS-krypteringer.


Det diskuteres allerede på Google Webmaster Blog, hvorvidt HTTPS kan blive en af de vigtigste faktorer i ranking algoritmen, og om Google vil lave check-ups på HTTPS-certifikaterne. Indtil videre vil HTTPS som ny ranking faktor kun påvirke <1% af alle globale søgninger og stadig vægte langt mindre end eksempelvis indhold af høj kvalitet. Set i lyset af de seneste hacking- og spionageskandaler er der dog generel enighed om, at Googles sikkerhedsfremmende tiltag er velanset.

Hvad betyder det for dit website?

Ud fra et SEO-perspektiv betyder det tilsyneladende, at en HTTPS-kryptering vil forbedre din placering i Googles søgeresultater. Google vil i de kommende uger offentliggøre en best practice guide i forhold til TLS-adoption. Indtil videre har de defineret nogle helt grundlæggende tips.

For virksomheder, eCommerce og andre sites, der indsamler fortrolige brugeroplysninger, har det nogle helt åbenlyse fordele at overgå til HTTPS.

 

Umiddelbare fordele for websites med HTTPS:

  • Kryptering: Ved at kryptere brugerdata sikrer det, at personfølsomme oplysninger ikke kan stjæles samt at brugerens aktivitet på tværs af sitet hverken spores eller aflyttes.
  • Dataintegritet: Data kan ikke ændres eller ødelægges under dataoverførsler, uden at det opdages.
  • Autentifikation: Beviser at brugeren kommunikerer med det tilsigtede website. En højnet troværdighed kan give en bedre brugeroplevelse og forretningsmæssige fordele.
  • Ranking: Ifølge Google vil HTTPS-krypterede websites få en bedre placering i Googles organiske søgeresultater.


Hvis dit website allerede er HTTPS-krypteret, kan du teste sikkerhedsniveau og konfiguration med Qualys Lab tool.

Hvordan får jeg HTTPS?

Det er heldigvis nemt at opsætte HTTPS – følg blot disse 5 trin:

1) Unik dedikeret IP-adresse: Sikrer at webtrafikken kun går til dit website
2) Køb SSL-certifikat: Sikrer at det er dit website, brugeren besøger.
3) Aktivér SSL-certifikat: Dette gøres ved at generere CSR i dit kontrolpanel. Det er dog ofte lettere at lade din web host klare denne opgave.
4) Installér SSL-certifikat: Certifikatet indsættes i kontrolpanelet og indsendes. Dette trin kan din web host også klare.
5) Opdater dit site til HTTPS: Opdatér links, der linker til sensitive URL’er.


Såfremt du har spørgsmål vedrørende HTTPS og implementering af SSL-certifikater, er du velkommen til at kontakte os direkte på 88335100.