Google fordobler automatisk dit daglige budget på AdWords
Måske har du allerede fået chokket? Dine AdWords-kampagner har fra den ene dag til den anden sprunget alle rammer for det daglige budget, som du med omhyggelige kalkuler har fastlagt. Hvordan kan det ske, tænker du? Jo, det er faktisk helt bevidst fra Googles side – og vi hilser det velkomment.
Det er ikke, fordi Google er en grisk pengemaskine, som absolut vil tømme dine hårdt optjente marketingkroner ud af lommerne på dig. Faktisk er det en opdatering i AdWords’ budgethåndtering, der skal sikre, at dine kampagner præsterer bedre ved at tilpasse dem dagstendenser og søgevolumen.
Den gamle motor er blevet tunet
Det er faktisk ikke et nyt fænomen, at AdWords-maskinen kan overtrumfe dit daglige budget. Indtil nu har dine AdWords-kampagner nemlig haft mulighed for at bruge +20% af dit daglige budget på de dage, hvor der er ekstra meget tryk på søgekedlen. Det værktøj har Google nu udviklet i en mere dynamisk retning, så fra og med oktober kan dine kampagner derfor nu potentielt bruge op til 200% af dit daglige budget.
Dine kroner bruges smartere
Formålet med denne ændring er at tage højde for daglige udsving i søgevolumen – og derved bruge dine kroner, når du får mest ud af dem. Har du eksempelvis en kampagne, der kører alle måneder med et fast dagsbudget, men hvor der i én enkelt af ugerne er øget interesse for dit produkt, kan AdWords nu skrue op og bruge det dobbelte af dagsbudgettet på disse dage. Derefter vil dit budget udlignes, så det månedlige budget ikke sprænges. Som udgangspunkt bruger du altså på månedsbasis ikke flere penge end tidligere, du bruger dem bare smartere!
Du er sikret, hvis maskinen ikke virker
Frygt ikke, hvis din konto dog skulle ende med at bruge mere end din månedlige forbrugsgrænse (30,4 dage x dit gennemsnitlige dagsbudget). Google betaler nemlig differencen tilbage! Så selvom maskinen bestemmer, hvordan dine penge skal bruges på den korte bane, så er det dig, der har anførerbindet på den lange bane.
Undtagelsen, der bekræfter reglen
Inden du forelsker dig alt for meget i den forbedrede udgave af AdWords, så må vi lige indskyde et aber dabei. Der er nemlig et par scenarier, hvor tilbagebetalingsgarantien ikke gælder. Skifter du budget, eller sætter du løbende dine kampagner på pause over en måned, kan du ikke få pengene tilbage, da du således ikke længere er omfattet af garantien. Det vil altså sige, at en kort tidsbegrænset kampagne, hvor du undervejs ændrer i budget, eller går aktivt ind og pauser hele kampagnen, kan risikere at bruge mere, end du havde forestillet dig – og det vil du ikke få tilbagebetalt.
Mere arbejde til Google, mere værdi til dig
Hos Selected Media Advisory ser vi overordnet ændringen som et positivt initiativ, idet din kampagnes dagsbudget vil blive brugt mere dynamisk, og din konto derfor vil være bedre rustet til at imødekomme ændringer i søgetendenser. Det skal i sidste ende give dig mere værdi og bedre afkast på dine marketingkroner. Det kan vi kun bakke op om!