Content Marketing, Linkbuilding og SEO

Ønsker du at lægge fundamentet for en langvarig og stærk online strategi, ranke højt i Googles søgeresultater? Og skabe stærke kunderelationer? Content marketing er grundlaget for mange virksomheders online tilstedeværelse og SEO strategi, da organisk linkbuilding er en primær determinant for ens SEO performance.

 

Content Marketing & SEO

Content marketing er en bred betegnelse for en marketingstrategi, der involverer produktion og deling af kvalitativt indhold med henblik på at erhverve og fastholde kunder samt at influere beslutningstagere. Udgangspunktet for content marketing er at skabe attraktivt indhold, som kan generere interesse, engagement og loyalitet i forhold til virksomhed, brand samt produkter og services.

Der findes mange måder at skabe og præsentere indhold på. Indhold kan være eksisterende materiale, der præsenteres i et nyt format eller helt nyt materiale produceret til et specifikt formål. Content marketing har en lang række forretningsmæssige mål. Blandt disse kan nævnes storytelling, generering af leads, øget salg og kundefastholdelse. Essensen i content marketing er dog at producere kvalitativt og relevant indhold, som har til formål at informere bestemte målgrupper og kundeemner.

Organisk linkbuilding ses som en afledt fordel ved content marketing, da kvalitativt indhold ofte fungerer som ”linkbait”. Dette betyder, at folk af sig selv vælger at dele dit indhold med andre online, da de finder det appellerende og givende. Delingen giver således et konkret link, der er særdeles værdifuldt, hvorfor content marketing ofte vil være en vigtig del af virksomheders langsigtede SEO-strategi; at skabe linkværdigt indhold.

 

Hvad er Linkbuilding?

Linkbuilding omfatter at ”bygge” links til ens egen hjemmeside. Disse links kan sammenlignes med en afstemning, hvor de indbyrdes konkurrerende virksomheder med flest links får flest stemmer og naturligt tildeles en højere rank på Google. Denne forsimplede sammenligning var førhen tæt på normalitet, indtil Google i 2012 introducerede Penguin-updaten, som reducerede værdien af at have mange links. Som følge deraf blev ”spammy” links direkte straffet, hvorfor det i dag er kvaliteten af links, der er kommet i højsædet frem for kvantitet.

Organisk linkbuilding er en af de sværeste discipliner inden for SEO, da det kræver andre menneskers involvering, og du derfor ikke selv har mulighed for at klare denne del.

Der findes utallige linkbuilding-strategier, og man skelner i SEO-branchen mellem White Hat SEO og Black Hat SEO. White Hat SEO omhandler optimeringsstrategier og -teknikker, der tilgodeser menneskelige modtagere frem for søgemaskiner. White Hat SEO har altså ikke alene fokus på søgemaskinernes ranking-faktorer, men henvender sig frem for alt til menneskelige aktører i form af kvalitativt og relevant indhold. Black Hat SEO er omvendt en aggressiv SEO-strategi, der udelukkende optimerer med henblik på at ramme søgemaskinerne. Dette for at øge hjemmesidens finansielle afkast på den korte bane. Black Hat SEO kan til gengæld resultere i, at din hjemmeside bliver banned fra en indeksering i Googles organiske søgeresultater.

 

White Hat Linkbuilding og Linkbait

White hat linkbuilding er en linkbuilding-strategi, der skaber nyttige og relevante linkreferencer fra andre hjemmesider med det formål at:

  1. Øge linkpopularitet og sideværdi hos søgemaskinerne
  2. Fodre brugerne med relevant indhold – indhold, de frivilligt ønsker at dele med deres netværk. Denne form for content kaldes linkbait.

Kvalitetsindhold er som udgangspunkt linkbait. Når en forfatter udarbejder en artikel om et specifikt emne, linkes der ofte til relateret og supplerende materiale for at give brugeren det fulde overblik. Denne form for supportlinking sker hele tiden, og hvis dit website er hovedkilden til netop det emne, vil din hjemmeside med stor sandsynlighed få en masse links.

 

Hos Selected Media har vi specialiseret os i udarbejdelsen af unikt kvalitativt indhold og kan hjælpe dig med at skabe det content, som netop dine kunder ønsker at læse og i særdeleshed linke til. 

Snak med Philip Martensen

Commercial Director

53 39 12 43