Julia Langfred

Hvordan bliver du en marketing schweizerkniv, der både kan arbejde kreativt og struktureret


Struktur, processer, retningslinjer og stramme deadlines dræber kreativitet. I hvert fald ifølge konventionel marketing visdom.

Ledere ønsker at sikre, at arbejdet udføres rettidigt og omkostningseffektivt. Men marketing ansvarlige, udviklere eller forfattere ønsker tit at der er rigelig plads og tid til at lade deres fantasi løbe løbsk og levere et mesterværk.

Måske genkender du selv denne modstrid. Men takket være nyere forskning om kreative teams ser det ud til, at der er lys for enden af tunnellen. Der er masser af fund der peger på en konklusion, som trodser den ovenstående forståelse af markedsføring.


Planlægning og organisering kan uden tvivl efterlade det kreativt team med en ineffektiv måde at prioritere arbejdet på. Fungerer strukturen som en spændetrøje overbebyrdes de kreative sjæle hurtigt med så meget arbejde, at kreativitet hører fortiden til.

Så hvis du forsøger at optimere kreativiteten i dit miljø - uanset om du er marketingansvarlig, designer eller projektansvarlig - så er spørgsmålet hvor skal du starte? 

Jeg kan i hvert fald fortælle hvor jeg starter, og så kan du se om det er noget der fungerer for dig. 

 

I praksis hvordan ser det så ud?

Her får du et indblik i min hverdag og de strukturer, der bidrager til at øge kreativiteten og samtidig øge produktiviteten. Jeg vil så vidt muligt forklare det på et håndgribeligt niveau, hvor jeg præsenterer nogle steps som du også kan bruge i din dagligdag.

Mine arbejdsrutiner er en konstant balance mellem kreativitet og struktur, og personlig nyder jeg at drage nytte af begge verdener. Det kan godt være at du allerede nu tænker at det er en umulig øvelse, men måske det følgende tips kan hjælpe dig lidt på vej. I stedet for at se kreativitet eller struktur som en udfordring - brug det derimod som et effektivt værktøj.

Det er helt sikkert nemmere sagt end gjort, men det er i sidste end et spørgsmål om at forme en ny vane. For at citere en af de klassiske filosoffer, Aristoteles:  ”Vi er hvad vi plejer at gøre. Excellence er derfor ikke en handling, men en vane.”.

Selvom jeg ser mig selv mere i den kreative ende af spektret, har jeg tillært den strukturerede tilgang til mit arbejde. Så her får du et eksempel på en proces, som sætter rammen omkring kreativitet.

 

Sådan strukturerer jeg min kreativitet

Jeg starter med at sætte rammen for projektet. Her er det vigtigt at kende målsætningen og målgruppen for projektet. Til dette punkt bruger jeg viden fra vores empathy maps, som vi har lavet i samarbejde med kunden. Dernæst fastsættes tidsrammen og deadlines for de annoncer, der skal sættes i søen.

Når målsætningen, målgruppen og tidsrammen er på plads, gør jeg klar til en krea session. Jeg afsætter et begrænset antal timer til at kaste ideer i luften. Jeg kan godt lide at se det foran mig, så jeg laver et mindmap med enten post-its eller Miro (online post-its), men der er utallige måder at gøre det på. Hvis der er mulighed for sparring i krea sessionen kan det virkelig også give gode udfald og gøre det step endnu sjovere.

Det vigtigste er bare at du finder en arbejdsform som du føler dig tilpas i og at der ikke er nogen begrænsning for dine vilde ideer. Efter krea sessionen laver jeg en udvælgelsesproces, hvor kun de bedste ideer fremsættes til implementering. Efter implementeringen er der en periode, hvor man skal aflæse performance og vurdere om der er nogle parametre der skal optimeres. Det gør sig i hvert fald gældende for facebook ads og organiske post på SoMe, som jeg primært beskæftiger mig med.


6 hurtige steps til at strukturere dine marketingkampagner:

  •       Definer formål og målsætning
  •       Kend målgruppe (empathy map)
  •       Tidslinje skal fastlægges
  •       Krea session på dine præmisser
  •       Visualiser dine ideer, ellers risikerer de at gå tabt
  •       Vær kritisk overfor dine ideer. Kun de bedste ideer fremsættes til implementering

 

Min fremgangsmåde tager selvfølgelig udgangspunkt i annoncering og et marketingoutput, men jeg er sikker på at denne balance kan blive implementeret i mange andre virksomheder. Det kræver blot, at man gerne vil starte på en ny vane som enten strukturere ens hverdag eller giver plads til kreativ udfoldelse. Jeg håber at det har givet dig blod på tanden og modet til at tackle din nemesis, kreativitet eller struktur.

Hvis du har inputs eller spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på email, jla@selectedmedia.dk, til en uforpligtende snak.

Vil du gerne lære mere om nogle af de værktøjer vi bruger til at definere målgruppen, så tag et kig på vores ebog om vedvarende marketing, Her forklarer vi mere om empathy maps og personaer.