Julia Langfred

Hvad er design thinking og sådan bruger du det i en marketingstrategi

  • Design thinking, Marketing strategi
  • 24.09.2021

Design Thinking er et af de begreber, der lyder lidt fuzzy og udefinerbart i starten, men når først du kaster dig ud i det, giver det virkelig god mening. Vi sværger til denne proces. Det er en fleksibel fremgangsmåde som kan tilpasse egne behov, ved at udplukke byggesten som kan hjælpe med at støtte en sublim marketing strategi.

Et af de vigtigste byggesten i designtænkning er at forstå problemet, før man leder efter løsninger. Dette er især vigtigt når det kommer til marketing. Mange fagfolk følger deres instinkter, tidligere erfaring, eller de seneste trends for at opbygge marketingstrategier. Det er der som sådan ikke noget galt i. Men vi har erfaret, det er hurtigere at finde frem til  kernen af problemstillingen hvis man tilføjer en bestemt metode:

Den metode er design thinking.

Kort intro til design thinking

Det er lidt svært at sætte en eksakt dato på oprindelsen af design thinking, men Tim Brown var med til at navngive konceptet. Tim Brown er tidligere CEO og nu formand for IDEO, som er et design- og konsulentfirma, der er kendt for sin menneskecentrerede, tværfaglige tilgang.

De opfandt Design thinking processen, som kan hjælpe dig med at designe nye løsninger tilpasset til kunderne.

Hvorfor opstod design thinking

Det startede i bund og grund på grund af en fascination af designere og deres måde at tænke på og et ønske om at innovere effektivt. IDEO formåede at samle de vigtigste elementer fra service design, og human-centered design i en kompakt proces, som løser et specifikt problem for en bestemt kunde. 

Hvorfor er problemet løsningen? 

For i bund og grund, hvis dit produkt ikke løser et problem for kunden, så har du ikke noget produkt.
Det kan derimod være fristende at starte med egne virksomhedsmål og opstille en strategi derfra. Men forbrugerne i dag ønsker ofte, at virksomheder forholder sig til dem på en personlig måde. Forbrugeren efterspørger valgmuligheder og følelsen af at være i kontrol.

Derfor er det alfa omega at vende processen på hovedet og først forstå kundernes behov, inden man laver en strategi om at implementere innovative løsninger. 

 

Lad os se på processen bag design thinking, og hvordan du kan bruge den til at forbedre din marketingstrategi.

 

Trin 1: Empati       

I det første trin skal du starte med at undersøge din kundes persona. Her skal du bruge lidt tid på at forstå hvad det er dine kunder ønsker og hvorfor. Det indbefatter at du ser på tingene fra din kundes perspektiv og forholder dig til deres frustrationer. Det kan du gøre ved at undersøge dine eksisterende kunders adfærd. eksempelvis gennem kvalitative undersøgelser såsom spørgeskemaer og interviews eller kvantitativt gennem website- og konverteringsdata. Dette trin hedder empati, da der er fokus på kundens udfordringer og ønsker.

Helt præcist hjælper  trin 1 med følgende på marketing fronten:

Du slipper for gættelege omkring din målgruppe. Du får en øget forståelse for hvad der driver dine kunder, hvordan deres adfærd er og hvordan deres profil tager sig ud. Dette gør, at du kan lave hypoteser, som du løbende kan teste af og blive klogere på. Du kan lettere segmentere din markedsføring til at ramme netop din målgruppe, hvilket gør det mere effektivt (læs: større effekt for mindre beløb), men også lettere at fortolke det efterfølgende data indløb. Derudover får du også bedre forudsætninger for, at opstille formodede brugerrejser. 

Som marketingmedarbejder er det overordnede mål at give kunden en god og relevant oplevelse. Det kan du nemmere gøre med data indsamlet fra dine faktiske kunder, frem for irelevante brugere, som du er nået ud til, fordi målretningen af kampagnerne var upræcis.

Nøglen til at ramme de brugere med dine kampagner er, at tale med dine nuværende kunder og danne dig et overblik over deres persona. Er der fælles karakteristika (læs: udfordringer og ønsker)  for dine kunder og hvordan imødekommer du dem?

Det her trin er et af de områder vi bruger mest energi på, da det støber fundamentet for at skabe en stærk marketing strategi og i samarbejde med vores kunder lærer vi deres kunder bedre at kende, således at vi sammen kan udvikle og skærpe deres  marketingstrategi. 


Trin to: Definer problemet

I det her trin samler du alle oplysningerne fra afsnittet om empati, for at definere det underliggende kerneproblem. Denne definition beror på din forståelse af din kundes frustrationer, frygt, håb og følelser. Det kan du bruge til at skabe indhold, der virkelig rør målgruppen. Her er det vigtigt at stikke et spadestik dybere, for det har ikke den ønskede virkning hvis du bliver ved overfladen.

Hvis du har en forståelse for din kunde og hans/hendes grundlæggende udfordringer (læs: som dine produkter/ydelser kan løse) , bliver dine marketingbudskaber mere relevante, klare og kraftfulde.

Trin 2 hjælper os med at producere det rette content til vores kunder. Det er en god rettesnor som altid guider os i den rigtige retning. Hvis man har en god forståelse af kundes frustrationer, frygt, håb og følelser kan man nemmere sætte rammen for det næste skridt.   


Trin 3: Iteration

Det 3. trin, iteration, giver plads til en frit flydende brainstorm-session, for at finde løsninger på problemet du har defineret, med hjælp fra dine kunders egne oplevelser. Den største udfordring her er at tænke anderledes og kreativt. 

Det kan både være i forhold til små justeringer eller muligheden for at innovere i helt nye retninger. Der er ingen begrænsninger, når det kommer til brainstorming, men vi kan generelt anbefale at lave mindre projekter, som er lettere at overskue og eksekvere, end at prøve at opfinde den dybe tallerken.

Iterationen fungerer bedst hvis man allerede har defineret målgruppen med step 1 og 2. 

Alle de kreative ideer skal passe til den definerede persona og hans/hendes underliggende følelser. Når det er på plads  vil det efterfølgende iterative arbejde give rigtig meget indsigt hvor man har ramt rigtigt med sit arbejde, og hvor man skal optimere. 

Inden man kommer så langt skal de kreative ideer dog først evalueres, så der sker en udvælgelse af de ideer der er værd at forfølge. De udvalgte ideer skal bruges i næste fase.
Personligt er det her mit yndlings trin. Så længe man har en bestemt persona i tankerne, kan man give den gas med sjove og kreative ideer. Det næste trin i processen afslører hvorvidt de kreative ideer rammer plet eller ej.

Trin 4: Prototype & MVP’er


Det er vigtigt at få feedback på de kreative ideer, hurtigst muligt = lav time to market.

Måden det kan opnås på, er ved at  gøre dine ideer håndgribelige gennem udvikling af en prototype. Du kan starte med at få feedback på prototypen fra dit team/kollegaer. I det senere beskrevne trin 5, søger du feedback fra dine kunder.

Tanken bag udformningen af prototyper er at forstå, hvad der virker, og hvad der ikke virker for målgruppen. Ved at lave prototyper, kan du og dine kollegaer billigt, nemt og hurtigt få indtryk af, hvad I tror vil virke bedst, hvorefter I kan udvælge de bedste prototyper og lave minimum viable products (MVP’er). 

En MVP vil, til forskel fra en prototype, kræve lidt flere ressourcer at designe, hvorfor man laver en udvælgelse af prototyperne.  MVP skal bygges ud fra en “absolut minimum tankegang” Lad mig give et eksempel:  

Vi skal transportere os fra A - B. 

I stedet for at lave en bil, lave vi et løbehjul (prototype 1) og en cykel (prototype 2), begge i papmache og uden farver, klistermærker, bløde håndtag, ringeklokke, lygter, støtteben, lås, bagagebære mv.. 

Baseret på disse to prototyper (cykel og løbehjul) vælger du og kollegaerne hvad I tror vil fungere bedst og bygger en MVP på det. På denne måde kan I holde en lav time to market på jeres ideerne, holde omkostninger nede, få hurtig kundefeedback og igennem iterationer udvikle produktet fra en skrabet udgave af en cykel, til noget mere raffineret.. Det er selvfølgelig vigtigt, at man igennem hele processen har kundernes frustrationer og ønsker for øje. 

TIP: Feedback! Feedback! Feedback! Det er vejen frem. Det kan  altid godt svare sig sig, at præsentere 7 ideer der er 75% færdige for ens kollegaer frem for 5 der er “100%” færdige. De sidste 25% er alligevel altid “icing on the cake” og da du ikke ved hvilke ideer der bliver valgt, samt hvad kunderne vil synes om det, er det spild af tid at lave nu. Vent til du har fået feedback fra kunderne, før du prioritere at udvikle produktet fra 75% færdigt til “100%” færdigt.

Ps. “100” sættes i citationstegn, for et produkt er selvfølgelig aldrig 100% færdigt… 😊

Trin 5: Test

Når du har forbedret din prototype på baggrund af den feedback, du har modtaget fra dine kollegaer, kan du teste din endelige løsninger på kunderne. Her kan det godt betale sig at split teste ideer på samme målgruppe. 

Der skal være en målbar forskel i dine kunders adfærd eller tilfredshed, som kan ses i performance metrics, salg eller brugerundersøgelser. Hvis ikke der er nogle ændringer i adfærd eller tilfredshed skal man tilbage til nogle af de tidligere steps for at optimere.

 

Det perfekte match  

Det var de fem steps af design thinking. Vi har igennem årene været meget glade for det, og kan derfor varmt anbefale formatet 

Vi oplever at de fem trin gør processen mere gennemskuelig, da det resulterer i en bedre forståelse af dine kunder og en større chance for at ramme plet med markedsføringsstrategien, men vi interesseret i også at høre dine tanker og erfaringer.

Hvis du har inputs eller spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på email, jla@selectedmedia.dk, til en uforpligtende snak.

Vil du gerne lære mere hvordan vi anvender empati og personaer og hvordan det kan styrke jeres marketing i en cookie-løs fremtid, så tag et kig på vores ebog om vedvarende marketing, Her går vi spadestikket dybere.

Tak fordi du læste med og god fornøjelse med at prøve det af.