Kirsten Mørk

Det nye Google Search Console – fordele og ulemper

  • SEO Content Website
  • 22.02.2019

Nogle kan måske stadig huske det gode, gamle værktøj Google Webmaster Tools. Værktøjet, som kvit og frit gav indsigt i SEO-performance og fungerede som en SEO’s bedste work buddy. Her får du indblik i værktøjets rejse samt muligheder og begrænsninger i 2019-udgavens Google Search Console.

Fra Webmaster Tools til Search Console

Google Webmaster Tools skiftede i 2015 navn til Google Search Console, men uden de helt store værktøjsmæssige ændringer. I et års tid har Google og nysgerrige sjæle testet beta-versionen af det nye Google Search Console. Det nye Search Console skifter ikke navn, men til gengæld er både udseende og enkelte funktioner udskiftet, så det føles som et helt nyt SEO-værktøj. Er jeg fan? Ikke endnu, men det skal nok komme.

 

En SEO’s bekendelser

Når man arbejder med SEO, skal man være flytbar, byde ny viden velkommen, være proaktiv på spændende trends og have JA-hatten på uanset hvad. I praksis er jeg ligesom mange andre; hvorfor ændre noget, der virker? Nu var vi lige blevet dus. Men det nytter ikke noget – jeg må åbne døren til det ukendte og ændre min indstilling til en positiv én af slagsen.

Men før det kan jeg lige nå at fortælle, hvorfor det ”klassiske” Search Console, som Google kalder den gamle visning, var min foretrukne digitale kollega gennem en årrække. Webmaster Tools og Search Console var et ydmygt værktøj, ikke nogen prangende platform rent visuelt, men det var enkelt og overskueligt. Det gav mere end det tog, og det bidrog i hverdagen med små, forståelige beskeder, performance-data der kunne matches op mod ens SEO-strategi og fetch as google-finten, som muliggjorde at jeg kunne prikke til ham der Google, når jeg syntes, det var på tide, han kom og besøgte det website, jeg arbejdede på. Så kunne han sige: Wow, det er flot. Det ryger i toppen på min resultatside. Fortsæt det gode arbejde.

Sådan husker jeg det. I dag kan jeg stadig benytte mig af de samme funktioner, men jeg skal virkelig insistere. Google forsøger konstant at få mig guidet hen på det nye Google Search Console:

 

 

3 yndlingsfeatures – fortid og fremtid

1. Én af mine absolut favorit features i Google Search Console er ”Søg i Analytics” under ”Søgetrafik”:

 

Men her tvinges jeg over i den nye platform, som ikke er helt identisk med den gamle:

 

Jaja, jeg ved det godt. Det ser lækkert ud. Var jeg nybegynder i arbejdet med SEO, ville jeg også til hver en tid foretrække den nye platform – førstehåndsindtrykket er simpelthen bedre. Men det føles stadig som om jeg giver slip på en god kammerat; en kammerat, der er sat i skammekrogen, selvom alle ved, han ikke kunne gøre en flue fortræd.

Hvad kan de nye effektivitetsdata så? De kan heldigvis stadig nogenlunde det samme som før, dvs. give indsigt i, hvilke søgeord, der googles for at få vist en given side på ens website. Det er omvendt SEO-strategi. Først går vi efter gode placeringer på udvalgte søgeord, der har tilstrækkelig volumen, og herefter ser vi, om det rent faktisk er de søgeord, vi performer på. Herudover kan listen af forespørgsler benyttes i søgeordsanalysen, da de ofte giver et retvisende billede af, hvad den almindelige bruger har af forventninger til søgeresultater.

Foruden ”forespørgsler” kan værktøjet også tage udgangspunkt i landingpages og fortælle, hvor mange eksponeringer siden har haft de sidste 16 måneder, hvor mange der har klikket ind på siden, hvad click through rate er, og hvilken gennemsnitlig placering siden har haft.

 

 

2. “Fetch as Google” er også en af mine favorit features i Search Console.

Her kan jeg, som nævnt tidligere, prikke til Google og fortælle, at jeg har optimeret én eller flere sider på mit website. Dels er det genialt, fordi det sikrer, at Google lægger vejen forbi lidt før, det egentlig var tiltænkt, og i den forbindelse sørger for at bruge noget af crawl-budgettet på de udvalgte sider. Men også fordi det genererer en liste med URL’er og datoer, jeg kan benytte aktivt i mit daglige arbejde med websitet. Listen viser, hvornår jeg har færdiggjort optimering på de pågældende sider, og det betyder, at jeg har en bedre føling med, hvornår jeg vil begynde at se resultater.

 

 

Det lader ikke til, at denne feature kommer med over i den nye platform, desværre. Det bliver hårdt for mig at tage afsked, men noget kunne tyde på, at ”URL-inspektion” er ment som dens pendant. Der kan du teste enkelte URL’er og anmode om indeksering, hvis siden er ændret. Ved anmodning sættes siden i en crawlerkø, og herefter må det antages, at Google vurderer, hvorvidt siden er blevet bedre eller værre. Det, værktøjet ikke kan, er at arkivere ens anmodninger, så man kan se, hvornår man har arbejdet på de enkelte sider. Det må anføres i et excel-dokument ved siden af.

3. Den tredje feature, jeg vil fremhæve, er ”Datafremhæver”/”Data Highlighter” under ”Søgelayout”/”Search Appearance” (afhængig af om det er sat til dansk eller engelsk):

 

Denne feature muliggør rich snippets på en meget nem måde. Du vælger, hvilken type indhold du vil markere, fx produkter eller events:

 

Herefter bliver du guidet igennem de relevante sider på dit website og bliver bedt om at markere elementer som fx priser, datoer, antal anbefalinger og lokationer. Disse markeringer kan blive til rich snippets – dvs. ekstra information – under page title og meta description på Google.

I øjeblikket er det ikke meldt ud, om denne feature kommer med over på den nye platform.

 

Bliv dus med Google Search Console

Det bliver spændende at se, om Google Search Console fremadrettet vil stjæle lige så meget af min opmærksomhed, som det har gjort hidtil. I 2020 vender jeg stærkt retur med en update på, hvor awesome det nye Google Search Console forhåbentligt viser sig at være, og hvorfor det er værd at blive dus med.