Camilla Haag

Stol aldrig på enkeltstående metrics

  • CRO, Google Analytics, Tracking, UX, Websites
  • 06.04.2021

I dette post skal vi tale lidt om, hvorfor det er vigtigt at du tager højde for flere parametre, når du tracker perfomance på dit website. Du får også nogle konkrete eksempler på hvordan du kan gribe det an i fremtiden. 

Hvorfor tracker du egentlig?

I know, spørgsmålet virker både banalt, åbenlyst og tenderende til flabet… Men faktisk er der mange, der ikke kan svare fyldestgørende på, hvad det præcist er de tracker og holder øje med. “Jeg holder jo øje med at det går godt” eller “jeg holder øje med om vi får flere besøgende”

Hvad betyder det at “Det går godt”?

Definér hvordan success ser ud. Hvad er det jeres virksomhed forsøger at opnå, og hvordan kan jeres website understøtte det? Det kan være mål som at øge omsætningen, nedbringe omkostninger eller øge markedsandelen. Bryd virksomhedens mål ned til metrics, KPI’er.


Pludselig bliver det meget håndgribeligt og konkret.

Nu har vi altså bundet vores overordnede mål sammen med metrics, som vi kan tracke og måle på.

Så langt så godt, men har du hørt begrebet “Confirmation Bias”

Som menneske har vi en tendens til at søge efter, fortolke, favorisere og huske information på en måde, der bekræfter eller understøtter det vi selv troede var rigtigt som udgangspunkt.


Derfor skal vi være kritiske, og afprøve teorier før vi konkluderer at alt går godt, ELLER at vi skal hive sider op med roden og starte forfra. Begge dele kan have enorme økonomiske konsekvenser, enten i form af tabt omsætning eller uforløst potentiale.

Typiske metrics, og hvorfor du skal tage dine forbehold

Det er nogenlunde de samme metrics vi bruger alle sammen.

  1. Sessions varighed
  2. Antal sider pr. session
  3. Bounce rate
  4. Opfyldte mål


Lad os opstille et par tænkte eksempler, som faktisk ikke er særligt “tænkte”, da det er noget vi ser hele tiden.

1) “Sessions varigheden på sitet er steget med 13%. Folk elsker vores nye landing pages!”.

Måske, og fedt hvis det er tilfældet! Men(!), hvad nu hvis det faktisk er et udtryk for at den besøgende har svært ved at finde det de søger? Det er vi nødt til at undersøge, inden vi finder champagnesablen frem.

2) “Vores besøgende besøger flere sider pr. session. Vores redesign af navigationen er en kæmpe succes!”

Djævlens advokat kunne finde på at påpege, at der også er en risiko for at det faktisk bare er blevet sværere at finde rundt? Sæt en user test op ASAP.

3) “Bounce rate på vores prisside er alt for høj! Vi må justere på vores priser.”

Det er en kæmpe beslutning, vent med det. Måske bouncer folk fordi de bliver ledt derhen for tidligt? De kan ikke forstå måden priserne er opsat? Det er en beslutningsproces der har flere touchpoints, ram dem med remarketing i stedet. (find selv på flere...) Indsæt en survey eller tal direkte med dine kunder.

4) “Det vælter ind med tilmeldinger til vores nyhedsbrev. Folk har kæmpe interesse i os”

Sørg for at afstemme med de content ansvarlige… Tilmelder folk sig for at få den excel template (eller hvad du nu har lokket med), for derefter at afmelde med det samme? Hvis ja, er det måske spild af dine ressourcer, og/eller du skal finde en gulerod der tiltrækker en anden målgruppe.


Nu er det op til dig, tag kontrol over dit website

For at opsummere, har vi altså lovet hinanden (jo vi har), at vi bliver konkrete om hvad vi vil med vores website, gør succes målbar, tester og optimerer, så vi opnår vores mål og kan blive ved med at sætte nye.

Dit website er et værktøj FYLDT med muligheder, BRUG det!

Skal vi hjælpe dig i gang med flere måder at tracke på?

Kontakt os