Kirsten Mørk

Mobile-first: Sådan snupper du førstepladsen

Google har sagt det før og siger det nu igen: Søgninger foretaget via mobilen vinder indpas, og derfor vil ranks blive fordelt på baggrund af, hvordan ens website performer fra en mobiltelefon. Det giver mening, men i Danmark er vi alligevel lidt nervøse for at se det i øjnene, og hvordan kan det være?

Arbejdet med et website er og vil altid være dynamisk – en on-going proces, om man vil. Hvis du en dag vågner og tænker; ”Yes – nu er mit website endelig færdigt”. Så tænk bare om igen. Dit website har muligvis fået et nyt udgangspunkt, som er enormt tilfredsstillende, men færdigt bliver det aldrig. Tankegangen om det statiske visitkort må og skal dø. Dit website skal derimod ses som en rejse, en forlystelse, et eventyr – et sted, hvor opdagelsesrejsende begiver sig hen og får gode oplevelser…

Tag mobilen frem – NU

Prøv at tjekke mobilversionen af dit website og se, om du er tilfreds. Er knapperne store nok, og kan du navigere rundt på websitet uden problemer? Google kan selvfølgelig kigge med i kildekoden og finder også al den indhold, der er tilgængelig. Men hvad med det indhold, der er gjort utilgængeligt i mobilversionen, fordi det fylder for meget og ikke er brugervenligt fra mobilenheder? Det er straks værre.

Mobile-first: Sådan optimerer du dit website

 

Mobile-first indexing enabled

Måske har du allerede selv fået en besked i Google Search Console omhandlende ”Mobile-first indexing enabled”? Beskeden fortæller websiteejere, at deres website fremover indekseres på baggrund af mobilversionen. For mange betyder det et fald i ranks og dermed et fald i trafik, simpelthen fordi deres website ikke er lige så godt på mobilen som på en desktop.

De websites, der i øjeblikket modtager denne besked fra Google i Search Console, er tilsyneladende tilfældigt udvalgt og har intet at gøre med, hvordan de performer, eller hvor mobilvenlige de er. Search Engine Land har skrevet en artikel om netop dette, hvor de gør opmærksom på, at Google den 14. juni 2018 valgte at præcisere betydningen af deres udsendte beskeder: ”Google makes some clarifications related to mobile-first indexing”. Noget tyder åbenbart på, at Google er startet fra en ende af – måske alfabetisk – og bare skal have dette rugbrødsarbejde overstået.

Sådan kan du optimere dit website, så det spiller på mobilversionen:

  • Brug de online værktøjer, du har til rådighed, for at se, hvordan dit website performer på mobil. Her kan eksempelvis nævnes Google Search Console, hvor du også kan få indblik i søgeforespørgsler.
  • Lad al indhold, der er tilgængeligt i desktopversionen, være tilgængeligt i mobilversionen (sørg i samme ombæring for, at indholdet er brugervenligt).
  • Overvej at øge din font-størrelse. Vær opmærksom på, hvordan du gør brug af pop-ups (fylder de hele skærmen, og går de ind over hinanden?).
  • Opdel dine tekster, så der er flere – men kortere – afsnit (sørg i samme ombæring for at skrive gode, korte underoverskrifter).
  • Lav en mobile speed-test for at se, om dit website er hurtigt, og hvad du eventuelt kan gøre for at opgradere brugeroplevelsen.
  • Tjek hvilket indhold du har ”above the fold”, da det er dét, brugeren møder, og gerne skal afføde en ønsket reaktion/handling.
  • Vær kritisk, når du vurderer dit eget website. Selvom du sikkert er en flink fyr, kan potentielle købere ikke se andet end det udtryk, dit website giver. Her er det ord som tillid, troværdighed, professionalisme og brugervenlighed, der gerne skal komme til udtryk.
  • Tjek desuden gerne dit website manuelt fra forskellige enheder og forskellige browsere, så du kan se, om indholdet opfører sig hensigtsmæssigt – uanset skærmstørrelse.

Hvad med dig selv?

Hvordan er din søgeadfærd? Ofte kan du stole på din egen søgeadfærd og dine egne forventninger til, hvordan et website skal opføre sig, når du besøger det. Vend blikket indad og mærk efter, om du er positivt stemt overfor dit magiske webunivers.

via GIPHY