Kirsten Mørk

Har du hørt det? Page title i Googles billedsøgninger

  • SEO
  • 27.03.2018

Google er konstant fuld af overraskelser og kommer jævnligt med nye opdateringer. Medio marts 2018 udkom Google således med en ny opdatering på billedsøgninger foretaget fra mobil browser.  Når du laver en billedsøgning, vil du nu ikke blot få vist billedet men altså også page titlen for den specifikke landingpage, som billedet er indsat på, under selve billedet i søgningen.

I nedenstående grafik kan du se forskellen på en billedsøgning på computer versus mobil. I anledningen af påskens komme har vi søgt efter ”gækkebrev” og således fået vist en masse fine billeder af gækkebreve fra forskellige sider. På en almindelig computerskærm vises page title først i billedsøgninger, når man klikker på billedet. På mobilsøgninger ser vi derimod en overskrift for hvert billede, som altså er hentet fra websitets page title på den pågældende side.

Google update: Page title i billedsøgninger


Det kommer opdateringen til at betyde for dig

Læn dig bare tilbage i stolen og fortsæt med det, du var i gang med. Opdateringen har ingen betydning for websites med billeder og page titles – så længe de altså matcher hinanden. Sælger du festkjoler og har billeder af festkjoler, vil visningen af page title ved billedsøgning blot gøre din side mere relevant og synlig. Under page title er der også angivet domæne, og det er igen kun til din fordel, da det kobler branding på dit billede.

Genbruger du billeder på tværs af dit website kan det dog være en smule problematisk. Et mismatch mellem page title og billede vil desuden kunne give en dårlig brugeroplevelse – og så gør det det selvfølgelig ikke bedre, at dit domæne også er koblet på og synligt for enhver.

Vores anbefaling i forhold til brug af billeder på dit website ændrer sig således ikke betydeligt i forhold til, hvad vi hidtil har anbefalet. For som med alt andet content på dit website handler det om, at din brug af billeder skal være relevant for resten af indholdet, samt at du så for vidt muligt skal forsøge at undgå at anvende duplikeret indhold, som altså i dette tilfælde betyder, at dine billeder helst ikke skal bruges mere end ét sted på dit site.