Kirsten Mørk

Grib en ganske enestående SEO-mulighed

Er du én af dem, der stadig ikke har ændret dit website fra HTTP til HTTPS? Så er du faktisk en smule heldig. Fra en helt særlig betragtning har du netop nu en enestående mulighed, som kan give dig det forspring, du har brug for. Læs med her, hvis du vil vide, hvad dit næste SEO-træk skal være.

Byd Google velkommen indenfor

Fra oktober 2017 (det vil altså sige nu) vil en søgning i nyeste version af browseren Chrome vise HTTP-sider som ”not secure” på Googles resultatsider (GSERP). Dette er i sig selv ikke en stor nyhed, men det vil med al sandsynlighed få enorm betydning for dit websites performance. Men inden du kaster dig ud i et forhastet skift, anbefaler vi, at du griber den enestående mulighed for at optimere dit website.

 

Et skift til HTTPS betyder nemlig, at Google i en kort periode crawler dit website hyppigere end normalt. Så byd Google velkommen indenfor – men vent lige til du har implementeret SEO-mæssige forbedringer og rettet eventuelt tekniske fejl og mangler. Du byder jo heller ikke din svigermor indenfor, hvis det roder, og opvasken ikke er taget. Du rydder op, sætter kaffe over og byder indenfor til inspektion.

Sådan gør du

Ifølge artiklen “Moving to HTTPS? Don’t miss this unique opportunity!” fra SearchEngineLand anbefales det, at du følger disse 4 råd – i nævnt rækkefølge:

  1. Udarbejd en SEO-analyse så hurtigt som muligt. Husk, at det kan tage et par uger at færdiggøre en SEO-analyse.
  2. Sørg for at have et udviklerteam klar til at implementere anbefalingerne fra SEO-analysen.
  3. Test din infrastruktur/opbygning for HTTPS og HTTP/2 (dette kan gøres parallelt med SEO-analysen).
  4. Først når SEO-analysen er gennemført, og anbefalingerne er implementeret, skal du flytte dit websted til HTTPS.

Når flytningen til HTTPS er veloverstået, vil Google gen-crawle de fleste af dit websites URL’er, som på dette tidspunkt vil have forbedrede SEO-signaler.

SEO-analysen er din handleplan

Har du for nylig (inden for det sidste halve år) fået udarbejdet en SEO-analyse, kan du starte med den og lade den være din handleplan. Du skal ikke stresse med implementeringen. Det er bedre, at du implementerer det rigtigt første gang, end at skulle i gang med lappeløsninger, når den hyppige crawl-periode er overstået. Når det er sagt, vil det være en god idé at have en målsætning om at færdiggøre arbejdet inden for et par måneder – helst før året er omme og senest i løbet af første kvartal i 2018.

Vi hepper på dig! 😊