Kirsten Mørk

Google Trends ved, hvad der trender hos din målgruppe

Google Trends er spækket med data til fri afbenyttelse – så hvorfor ikke bruge denne data aktivt som en del af din virksomhedsstrategi? 

Som du måske ved, kan Google Trends bruges til at se, hvad der trender på Google. Google Trends hjælper dig altså med at be- eller afkræfte, om du er på rette vej med din markedsføringsstrategi. Booster du eksempelvis de rigtige produkter – med de rigtige produktnavne – på det helt rigtige tidspunkt?

Lær din virksomheds kunder bedre at kende

Er du et rejsebureau, der sælger rejser til blandt andet Vietnam og Indien, kan du eksempelvis indtaste ”rejser til Vietnam” og ”rejser til Indien” i en sammenligning på Google Trends. Her vil du få en graf, som tydeligt viser, hvor populær den ene søgefrase er i forhold til den anden, samt hvornår disse søgninger hitter. Her har vi testet værktøjet med søgeordene ”sommertøj” og ”vintertøj”:

Grafen ovenfor er dynamisk (ret sejt, ikke?) – dvs. et vaskeægte real time tool. Brugbart, især hvis du er i sommertøjs-/vintertøjsbranchen.

Google Trends-værktøjet kan således hjælpe langt de fleste virksomheder (og højst sandsynligt også din!) med at få et indblik i, hvornår der er størst efterspørgsel efter et givent produkt – for på den måde at give et praj om, hvornår og på hvad det giver bedste mening at spendere sine annoncekroner. Det er da noget, der er til at tage at føle på!

Prøv selv kræfter med Google Trends her!

VIDSTE DU, at du også kan få søgedata fra YouTube? Vælg "YouTube-søgning" i dropdown-menuen og gå på opdagelse, når du skal i gang med at søgemaskineoptimere dine YouTube-videoer!

 

2017 i søgefraser

Det er altid sjovt at kigge tilbage på, hvad der var ’talk of the town’ i det forgangne år – og netop dét er Google Trends også et ganske leveringsdygtigt værktøj inden for.

Ifølge Google Trends var det i 2017 på globalt plan nemlig søgefraser som ”orkanen Irma”, ”bitcoin” og ”iPhone 8”, der var blandt de mest populære. Ved en tematiseret inddeling kan man se, at der var flere søgninger på ”iPhone 8” end ”iPhone X”, at folk med ”How to”-søgninger har søgt mest på ”How to make slime” og ”How to buy Bitcoin”, og at de mest søgte sange har været ”Despacito”, ”Shape of You” og ”Perfect”.

I Danmark viser den temainddelte søgehistorik, at ”Peter Madsen”, ”Caroline Wozniacki” og ”Prins Henrik” har været de mest søgte danskere i 2017. Danskernes top trending spørgsmål var ”Hvem skal jeg stemme på?”, ”Hvordan bliver vejret?” og ”Hvordan laver man slim?” – slim er åbenbart ganske populært på tværs af lande...! Herudover har danskerne være yderst interesseret i alt fra ”fidget spinner” over ”Ed Sheeran” til den svenske ungdomsserie ”Skam”. Du kan selv dykke nærmere ned i de forskellige landes top trending søgninger her.

Vi spørger Google om alt fra vejret til meningen med livet

Google har også lavet en inspirerende video i forbindelse med opsummeringen af, hvad der blev søgt på i 2017. Videoen fortæller, at der i 2017 har været en stor tendens til, at vi spørger Google til råds ved at benytte ”How to”-vinklen. At det er den vej, det går, er ikke nogen stor overraskelse, da man længe har talt om det svargivende indhold som værende best practice inden for content. Men i videoen bliver det også klart, at det ikke kun er spørgsmål om slim og vejret, som Google får stillet, men at der også er dybere og mere samfundsrelevante spørgsmål, der ligger verdensbefolkningen på sinde.

Se videoen her: