Anders Christiansen

Google Ads – kundeemneformularer

  • Online Marketing
  • 04.11.2019

Google har i den seneste tid gjort relativt meget for at gøre annonceringsplatformen stadig mere attraktiv for annoncører. Først kom kundematch, dernæst tilknytningsbaserede målgrupper til search, og for en god uges tid siden begyndte de at udrulle en ny udvidelse, kaldet formularudvidelser.

Formularudvidelser fungerer som en traditionel kundeemneformular, hvor man som annoncør kan anmode om specifikke oplysninger fra en potentiel kunde.



Kundeemneformularen ser ud som vist her, og vil optræde foldet ud under ens annonce, når den er aktiveret og vises på Google:

Det smarte, og for Google, utraditionelle ved formularudvidelser er, at brugeren på denne måde kan tilkendegive sin skriftlige interesse for et givent produkt eller tjeneste via mobilen, uden at skulle besøge annoncørens hjemmeside.

Alle indtastede oplysninger kan du som annoncør. vælge enten at få opsamlet i en csv.fil, hvor de kan rekvireres fra, eller du kan få dem ”skudt” direkte ind i dit CRM-system. Begge muligheder stiller en smule krav til organisationen, da henvendelserne kommer ind virksomheden i hænde på en ny måde, så det skal man afsætte lidt ressourcer til. Yderligere er det i denne sammenhæng værd at nævne, at Google kun opbevarer oplysningerne i 30 dage, så henvendelser fra kundeemneformularerne skal behandles relativt hurtigt ift. eksempelvis Facebook, som holder på oplysninger fra Facebook Lead Ads i 90 dage.

Udrulningen af formularudvidelser, er naturligvis Googles forsøg på at komme med sit på bud et lead ad format, som kan direkte sidestilles med LinkedINs og Facebooks ditto. 

Udvidelsen er i en beta-fase, hvorfor den ikke er tilgængelig for alle Google Ads annoncører.

Hvis du gerne vil undersøge, om muligheden eksisterer for at køre Google Lead ads på din Google Ads konto, så skal du blot logge ind og se om udvidelsen fremgår som en mulighed. Klik blot på Annoncer og Udvidelser i den vertikale venstremenu, og få syn for sagen.

Vi er i færd med at tilføje udvidelsen på én af vores kunder og vil forsøge at dele ud af vores erfaringer løbende.

Forhåbningen er naturligvis, at udvidelsen kan føre til flere leads til vores kunder, uden at de nødvendigvis skal besøge et website.