Kirsten Mørk

Får du udnyttet dit websites 404-side tilstrækkeligt?

En 404-fejlside er den side, der vises, når du forsøger at tilgå en underside, der ikke eksisterer længere. Det opdages oftest via et ”broken link”, som er et link, der ikke længere virker – fordi siden der linkes til jo altså er slettet. I dette blogindlæg viser vi eksempler på nogle af de 404-sider, der er lidt sjovere og bedre end gennemsnittet.

Sjov med 404-fejl

En 404-fejlside behøver nemlig fejlagtigt ikke at være kedelig. Udnyt potentialet og gør websitets 404-side sjov, engagerende, informativ, kreativ – og måske endda til en oplevelse. Siden skal naturligvis være i samme ”ånd” som resten af dit website, men tænk gerne ud af boksen!

Se eksempelvis hvordan andre danske virksomheder har arbejdet med deres 404-side her:

Vil du selv tjekke andre websites 404-sider for inspiration, skal du blot indtaste noget volapyk efter roden i et givent domæne. Du kan eksempelvis skrive dr.dk/hej som herunder, hvor DR har lavet en informativ 404-side, der med lidt sjov og historisk viden brygger videre på det faktum, at der er sket en fejl, og som leder brugeren trygt videre til andre videnskabelige historier:

 

Hvorfor designe en side, man i princippet aldrig ser?

Fordi man rent faktisk ser den. I den perfekte verden ville ingen nogensinde lande på en 404-side, men det er ganske enkelt uundgåeligt. Tænk på alle de links rundt omkring på fora, hvor nogen anbefaler netop dit website som værende det bedste til et eller andet formål – det være sig udbringning af blomster, online bestilling af det sødeste børnetøj eller personaliseret værktøj, du kan få dit navn indgraveret i. Linkes der til forsiden på dit website, er der som regel ingen ko på isen, men hvis der linkes til et konkret produkt, vil det i stedet give en 404-fejl, hvis produktsiden ikke længere eksisterer – og der i den forbindelse ikke er foretaget en 301-redirect/omdirigering til forsiden eller til en anden kategoriside, der giver mening. Dette sker for langt flere, end man lige regner med.

Kender du Yoga-Jonna?

Indrømmet, hun er et tænkt eksempel. Hver måned introducerer Yoga-Jonna et rigtig attraktivt kampagnetilbud, hvor man kan spare helt op til 50 % på yoga-udstyr og gør-det-selv-yoga-videoer. Når måneden er omme, er tilbuddet ikke længere gældende, og kampagnesiden lukkes ned. I stedet opretter Yoga-Jonna en ny side med et nyt kampagnetilbud, som gælder for den næste måned. Marketingmæssigt er denne strategi sikkert enormt givende, men den er også roden til skabelse af et hav af 404-fejl. Hver gang en kampagneside lukkes ned, vil ethvert link dertil blive ”broken”.

Yoga-Jonna skal derfor holde ekstra godt øje med trafikken og ikke mindst brugernes adfærd for at vurdere, om hendes websites 404-side bør personaliseres til dem, der havde håbet på at finde et kampagnetilbud. Vinklen på siden kan eksempelvis ændres fra ”Hov! Siden findes ikke” til ”Kampagnetilbuddet, du ledte efter, er desværre udløbet. I stedet kan vi tilbyde…”. Herved møder hun kampagnekøberen, hvor han eller hun er, i stedet for at skyde ved siden af og risikere, at vedkommende bakker ud af websitet uden at købe det, han/hun egentlig var kommet derind for i første omgang.

Det var 404-ordene herfra

Er du i tvivl om, hvor mange eller få 404-fejlsider dit website har, kan du udtrække en liste via gratis-værktøjet Google Search Console eller Screaming Frog. Her vil du hurtigt få et overblik over, hvor presserende det er at få optimeret 404-siden på netop dit website. God fornøjelse!

via GIPHY