Tanya Holmer

Black Friday - en webshops drømmedag!

Du har måske allerede sendt de første ekstraordinære tilbud til dine kunders indbakker. Det er nemlig blevet den tid på året: Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Hvad der i 1960’erne startede som en amerikansk shoppedag dagen efter Thanksgiving, er i dag rykket ind på de digitale platforme – og intet tyder på, at Black Friday rykker ud igen.

Black Friday slår rekorder - igen!

Danskerne tilhører nogle af de gladeste netshoppere i verden – og det ser man særligt på Black Friday. I 2016 shoppede vores Dankort for 2.001 mio. kr., hvilket slår rekorden fra 2015, der lød på 1.983 mio kr.. De senest offentliggjorte tal fra Nets fortæller, at minimum 12% af dagens omsætningen gik til netbutikkerne. Det betød blandt andet, at PostDanmark den efterfølgende tirsdag måtte løbe ekstra stærkt for at levere omkring 500.000 pakker til danskerne.

Sidste års Black Friday blev dermed den største enkeltstående shoppedag gennem tiderne – og globale prognoser fortæller, at rekorderne vil fortsætte i 2017 med en global omsætning på 100 mia. dollars i online salg.

Black Friday vinder popularitet på Google

Jo, Black Friday har for alvor vundet terræn hos danskerne. Samme billede viser sig også på Google, hvor søgeordet Black Friday bliver mere og mere populært for hvert år, der går. Ifølge Google Trends kommer Danmark faktisk ind som land nr. 10 på den globale liste over antal søgninger på søgeordet ‘Black Friday’. Mon ikke vi ser udviklingen fortsætte i samme retning i 2017?

 

Black Friday er et mekka for hvidevarer

Det har i de sidste to år været primært modebranchen og elektronikverdenen, der har nydt mest af Black Friday’s stigende popularitet. Vi køber nemlig ifølge undersøgelser fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) primært tøj, sko og smykker samt hårde hvidevarer, elektronik og IT på novembers fjerde fredag. Det er et billede, som Elgiganten godt kan genkende. Her havde man i 2015 solgt for 30 mio. kr på nettet – vel og mærke inden klokken 10. Det skal blive spændende og se, om den tendens fortsætter i 2017.

 

Black Friday manifesterer e-mailen som marketingværktøj

Vil du gerne tjene penge på Black Friday, så skal du investere i din e-mailmarketing. Det viser sig nemlig at være den mest effektive platform til at drive dit salg på denne ekstreme shoppedag. Ifølge statistikker fra The Custora E-Commerce Platform, som tracker online transaktioner på omkring 200 amerikanske webshops, blev godt 25 % af al omsætning på Black Friday i 2015 genereret via e-mailmarketing. På anden- og tredjepladsen ligger organisk trafik (21,1 %) og betalt trafik fra eksempelvis AdWords (13,3 %). Helt i bund finder vi lidt overraskende de sociale medier med 1,7 %.

Der findes ikke umiddelbart nogen offentliggjorte tal på det danske marked, men andre statistikker fra USA peger på samme tendens. Så, om e-mailmarketing også vil danne fortrop i Danmark i 2017 er uvist, men det ville være en skam at ignorere platformens potentiale i sin Black Friday-strategi.

Black Friday opleves (også) på mobilen

Hvis du ikke har fået øjnene op for mobilens indtog i vores hverdag, så bør du måske være ekstra opmærksom nu. I 2015 kom en tredjedel af alle online transaktioner på Black Friday nemlig fra mobilen, mens den i 2016 steg til 39 %. Tablettrafikken løb op i henholdsvis 12 % og 11 %, hvilket bevidner en generel tendens i det digitale samfund: Mobilen skal tages seriøst, hvis du ikke vil miste omsætning. Adobe Digital Insights forventer således også, at over halvdelen af alle online køb vil komme fra mobilen i 2017.

Vi er spændte på at se, om prognoserne for årets største shoppedag holder stik.

Held og lykke med årets Black Friday!