Mindre virksomheder kan også få glæde af YouTube til online marketing

Hvad er verdens næststørste søgemaskine? Bing? Yahoo? Nej, det er YouTube! Hver måned besøger mere end én milliard personer YouTube. YouTube er meget mere end et website med sjove videoer. Det er på én gang en søgemaskine, et socialt netværk og en platform til distribution af alt, der kan visualiseres og gøres levende.

Det er der naturligvis nogen, som har fået øjnene op for. Her kommer lidt flere imponerende tal. Ikke mindre end 100 timers video bliver uploaded hvert minut. Hver dag bliver der vist ikke mindre end flere hundrede millioner timers indhold på YouTube, og over én million brugere benytter YouTube til deling af egne videoer.

Når vi taler med mindre kunder om YouTube og dets kommercielle muligheder, oplever vi ofte 3 myter:

  • Det er for dyrt for os
  • Det er vi ikke store nok til
  • YouTube er ikke seriøst

Intet kan være mindre sandt. For mange mindre virksomheder kan YouTube være en fin platform til at opbygge kendskab til virksomhedens brand og produkter og støtte op imod virksomhedens yderligere aktiviteter på og uden for nettet. Gode videoer er faktisk til at betale i 2015, og små virksomheder kan sagtens nå ud til relevante kundeemner via YouTube. Dette gælder naturligvis også virksomheder, der befinder sig på B2B-markedet. Undersøgelser viser, at 3 ud af 4 virksomhedsledere ser YouTube-videoer, hvorefter 65% besøger leverandørens hjemmeside.


Video -image (2)

3 skarpe tips før du går i gang


1) Sæt realistiske mål!

Det ultimative mål er naturligvis at få besøg på ens website og efterfølgende konverteringer via visninger af YouTube-filmen. Mere bredt kunne målet være at udbrede kendskabet til ens produkter. Alle erfaringer viser, at videoer med for meget "salgsgas" sjældent får den store succes, mens der er et flertal af succeshistorier med instruktionsvideoer, videoer med problemløsning og generelt videoer, der repræsenterer værdi i modtagerens øjne. Nogle virksomheder ejer også ønsket om at ”gå viral” som et erklæret mål. Pas på med den tankegang. Der findes ikke nogen formel for viralitet, og man sætter sig ofte et urealistisk og ikke særligt operationelt mål.

 

2) Vær ikke for perfektionistisk!

En central fejl mange begår er at spejle YouTube mod TV-mediet og professionelle landsdækkende TV-reklamer og så benytte det standpunkt for aldrig at komme i gang. En YouTube-film behøver slet ikke have samme tekniske kvalitet og kan sagtens udarbejdes og distribueres for en brøkdel af budgettet, der bruges på en TV-reklame. Det er altid en god idé at alliere sig med professionelle til udarbejdelse af en YouTube-film, men styrken ved mediet er absolut, at man optræder i en skønsom blanding af amatør- og professionelle videoer. Brugerne på YouTube accepterer i høj grad den præmis.

 

3) Tænk YouTube-videoer ind i andre online aktiviteter!

Når en YouTube-film er uploaded skal den naturligvis ikke leve sit eget liv der. Brug den på virksomhedens website og blog, og del den aktivt på andre sociale medier. En YouTube-video kan også indgå i virksomhedens Adwords-strategi. Vidste du eksempelvis, at man via Remarketing billigt kan vise en video til besøgende på YouTube, som tidligere har besøgt dit website, men ikke foretaget en given handling eller konvertering?

Har du endnu ikke tænkt video ind i din online tilstedeværelse, er vi naturligvis altid klar til at tage en snak om dine ønsker.

Kim Blog

Om bloggeren

Kim Falkner // Senior Online Specialist

Senior Online Specialist med passion for online marketing og blogging.

LinkedIn - Kim Falkner 

Selected Media og Selected Bloggers - en del af Selected Media Group P/S.