Godt i gang med Google AdWords - tips og tricks

Når vi i Selected Media, går ind og overtager en kundes løbskløbne AdWords-kampagne, er det ofte de samme fejl, der går igen. Derfor er det jo oplagt at lave en lille guide til, hvordan du kommer godt i gang med AdWords.

Ikke fordi vi ikke vil hjælpe dig med at optimere din kampagne, men det er trods alt sjovere at arbejde med at gøre en god kampagne endnu bedre, end at bruge krudt og dine penge på at rette de værste ”begynderfejl”.

Søgeordstyper – ingen spredehagl

Lad være at sætte alle dine søgeord i bred, fordi du vil have mest muligt trafik. Spredehaglene rammer kun dig egen fod. Rigtig mange laver denne fejl og betaler unødigt til Googles i forvejen dybe lommer. Hav fokus på kvalitet frem for kvantitet. Google vil belønne dig og du vil kunne se det direkte på nederste linje.

Brug desuden negative søgeord til at udelukke ord, du ikke vil findes på!

Geografisk afgrænsning

Ja det giver jo sig selv tænker du, men vi ser stadig lokale kampagner, der er sat op til at køre i hele landet. Og det er altså penge ud af vinduet at få trafik fra Rønne, hvis du laver ekstern revision i Aalborg.

Keep it tight

Mange PPC-administratorer argumenterer lystigt for at en god kampagne skal indeholde mange 1.000 søgeord for at fungere optimalt. Jeg er ikke enig. En specifikt opsat kampagne, med dedikerede annoncegrupper, er for mig altid at foretrække. Specielt hvis du er Adwords-newbie – du mister let overblikket og skaber dårlig historik i kampagnen, hvis du propper den med (irrelevante) søgeord og kigger mod himlen og håber på relevant trafik.

Link i dybet!

Undlad at linke til forsiden af din hjemmeside, og tro at brugerne nok skal finde ned til dit produkt 3 klik nede i strukturen! Hvorfor ikke bare linke direkte ned til det produkt de leder efter?

Dig: ”Jamen, hvis jeg linker til forsiden, så ser de mange flere af min produkter og måske køber de så også noget andet!”

Mig: ”Nej! – hvis de ikke finder, hvad de leder efter inden for få sekunder, så smutter de fra siden og køber hos en af dine konkurrenter.”

Brugere er en utålmodig størrelse og medmindre du bevæger dig i en nichebranche, er der sandsynligvis en konkurrent, der gerne vil hjælpe brugeren til et køb.

AdWords er fleksibel, når det kommer til deeplinks. Du kan både linke direkte fra den enkelte annonce og sætte et deeplink på det enkelte søgeord.

1 2 3 dette er en prøve

Vær aldrig tilfreds. Selv hvis dine resultater er udmærkede kan de sandsynligvis blive bedre. Det finder du kun ud af hvis du tester. Test søgeord, annoncebudskaber og forskellige landing pages. Du behøver ikke designe en ny landing page, men måske bare skifte nogle få elementer ud.

Spor løs

Det er jo meget fint at snakke om test, men det forudsætter selvfølgelig, at du har en eller anden form for tracking sat op på dit website. Vi anbefaler at bruge Googles Analytics, der i langt de fleste tilfælde, kan give dig de ønskede informationer. Her kan du opsætte mål og målværdier og e-handel. På den kan du finde ud af, hvilke søgeord, der virker og ikke virker eller hvilken farve knap, der giver flest konverteringer.